HiFi Klubben

Skip to content
Lokale aanbiedingen Pak je korting op demo modellen, overtollige voorraad, uitlopende en refurbished producten! Bekijk ze hier

Hi-Fi Scenen praat met Kakkmaddafakka

De Noorse indierockers van Kakkmaddafakka kwamen op bezoek bij Hi-Fi Scenen en vertelden over het ontstaan van hun nieuwe en vierde album ‘KMF’, over Bergen als de culturele smeltkroes van Noorwegen en over hoe je de magie vasthoudt in een band met leden die elkaar hun hele leven al kennen.

De zes leden van Kakkmaddafakka zijn allemaal mid-twintigers, maar hebben al vier albums uitgegeven en opgetreden voor uitverkochte zalen in Europa, Zuid-Amerika en Mexico. De leden zijn opgegroeid in de culturele smeltkroes van Noorwegen, de kuststad Bergen, en de meesten van hen kennen elkaar al hun hele leven. De fans hebben de band kunnen volgen vanaf het allereerste begin als tienerbandje tot op heden, nu de leden fulltime met Kakkmaddafakka bezig zijn. Maar dat is niet vanzelf gegaan: het is het resultaat van keihard werken en een compromisloze instelling. Dat laatste, die compromisloze aanpak, heeft de band geleerd van de Noorse muzikant Erlend Øye (o.a. Kings of Convenience) die de eerste drie platen van de band produceerde.

‘Erlend heeft ons geleerd om kritisch naar onze eigen muziek te kijken en luisteren. We geloven in wat we doen, we zijn perfectionisten en proberen alles wat we doen zo goed mogelijk te doen. Een zesjescultuur? Dat is niets voor ons. Het moet echt moddervet zijn’, vertelt Pål Vindenes, cellist, gitarist en zanger van Kakkmaddafakka.

De band heeft ‘KMF’ (hun vierde album) zelf geproduceerd, maar met Erlend Øye als sparringpartner. Erlend heeft wel meegeholpen met een paar nummers, bijvoorbeeld als gitarist en medeproducer van de single ‘Galapagos’. En aan dit nummer heeft Pål zijn allerbeste herinneringen:

‘We waren bezig met de opnames van ”Galapagos” met Erlend op gitaar. We hadden al vier versies geprobeerd en toen werd het echt vreselijk vet. Dit nummer was ongeveer het laatste wat we hebben opgenomen, en toen we samen de studio indoken, ging alles als vanzelf. We hoefden alleen nog maar de zang op te nemen, en dat was het. Echt heel vet!’, vertelt hij over dit gitaarnummer, dat net als alle nummers van Kakkmaddafakka gebaseerd is op een catchy melodie, een dynamische maar strakke drumbeat en de zang van Alex Vindenes als middelpunt. De nummers zijn zeer subtiel geproduceerd, met mooi afgeronde hoge tonen en een warme productie die doet denken aan een zonnige zomerdag aan het water.

Normaal gesproken verloopt alles een stuk minder soepel. Pål vertelt dat ze twee-en-een-half jaar hebben gewerkt aan ‘KMF’. Hij wil als het even kan elke anderhalf jaar een nieuw album uitgeven, of eigenlijk nog liever ieder jaar: ‘Twee-en-een-half jaar is gewoon te lang’, zegt hij. En toch, de band stopt enorm veel tijd en energie in elk nummer. Met name in de teksten, die volgens Pål een van de belangrijkste onderdelen van een nummer zijn. De teksten van Kakkmaddafakka zijn geïnspireerd door de persoonlijke ervaringen van de bandleden en hun vrienden.

We proberen echt de juiste woorden te vinden. Voor ons is de tekst net zo belangrijk als de melodie. En dat is misschien ook de reden dat mensen ons zo leuk vinden. Veel bands raffelen hun teksten maar een beetje af. Maar dat hoort het publiek. Ze merken gewoon dat het niet oprecht is’, en hij vertelt dat de band vaak fans tegenkomt die vertellen hoeveel een bepaald nummer voor hen heeft betekent en hoezeer ze zich herkennen in de teksten. ‘Dat is echt heel gaaf’.

 

Maar niet alleen de teksten zijn erg belangrijk voor de band. Ook de relatie tussen de leden staat centraal. De leden van Kakkmaddafakka spelen al 12 jaar samen en staan bekend om hun ongekende energie, zeker tijdens hun concerten. Ze hebben er nog steeds heel veel lol in, de onderlinge vriendschap is enorm hecht en ook al is het misschien moeilijk om voor te stellen: na vier albums, een bomvolle agenda en meer dan 12 jaar hard doorbuffelen is Kakkmaddafakka sterker en stabieler dan ooit. De oplossing? Heel simpel.

‘Pauzes en time-outs. Dat kan een kwartier zijn, maar ook een paar weken’, legt Pål uit. ‘Je moet elkaar ook de ruimte geven. Je moet als groep denken, en niet als individu. Als iemand ergens een probleem mee heeft, dan is dat ook een probleem voor de hele groep. En natuurlijk moet je de anderen behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Als je jezelf aan deze simpele regels houdt, dan is het geen probleem om zo lang bij elkaar te blijven’, zegt hij. 

Wij denken dat je meer leuk vindt dan alleen deze pagina

We maken gebruik van koekjes, ook wel cookies, zodat je online kunt winkelen. We gebruiken ze ook om uit te vinden hoe onze website wordt gebruikt, zodat we onze site verder kunnen verbeteren. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Lees meer over cookies hier