Je zou denken dat het geluid van een film gewoon bestaat uit de geluiden die op de set zijn opgenomen. Maar hoewel Peter ook als taak heeft om het geluid op sets op te nemen, komt slechts 10-15% daarvan in de uiteindelijke film terecht. De rest wordt vanaf de grond af ‘opgebouwd’, en daar zijn Peter Albrechtsen en zijn collega’s meestal een maand of twee à drie mee bezig – in nauwe samenwerking met de regisseur. Een goed, realistisch resultaat kan een film namelijk een enorme boost geven:
‘Het geluid brengt de beelden tot leven – het geluid zorgt voor geloofwaardigheid en een soort 3D-effect,’ zegt Peter Albrechtsen. ‘De beelden zijn tweedimensionaal, maar het geluid heeft diepte, dynamiek, kracht en energie.’
Voordat Peter begon aan ‘Mannen die vrouwen haten’ had hij een ruwe, onuitgewerkte versie van de film bekeken met zijn vriendin. Het geluid bestond uitsluitend uit de geluiden die op locatie, dus live op de set, waren opgenomen. Zijn vriendin was allesbehalve onder de indruk. Maar na ongeveer drie maanden was het definitieve geluid klaar en zagen ze de film opnieuw tijdens de première. Dit keer vonden ze de film helemaal fantastisch.