Exclusieve afspraken zijn een van de hoekstenen van de strategie van HiFi Klubben, en in Scandinavië zijn ze dat nog steeds. Door je te richten op een aantal merken, waar jij de exclusieve verkoper van bent, kun je meer volume per merk genereren. En zo kan HiFi Klubben ervoor zorgen dat het lage, concurrerende inkoopprijzen krijgt van zijn leveranciers. Tegelijkertijd zorgt HiFi Klubben ervoor dat het zijn producten verkoopt voor prijzen die kunnen concurreren met webwinkels in heel Europa. Maar die strategie was in strijd met de groeiambities van Sonos.
‘Sonos is het eigendom van investeerders die voor groei kiezen, en die honderden miljoenen dollars hebben geïnvesteerd. In Scandinavië waren we jarenlang het enige bedrijf dat Sonos mocht verkopen, en dat deden we goed, maar zij waren gedwongen om verder uit te breiden,’ vertelt Philipsen.
Maar dat HiFi Klubben in Scandinavië niet meer de enige is die Sonos verkoopt, bleek eigenlijk geen probleem te zijn. Ook al heeft Sonos zijn doel bereikt en is het merk intussen beursgenoteerd, zij zijn nog steeds de baas en de groei heeft geen negatieve gevolgen gehad voor het merk. En HiFi Klubben kan prima overweg met de concurrentie; het lukt ons zelfs om hun prijzen te matchen, met onze uitgebreide garantie en de extra service die we bieden.