Skip to content

HiFi Klubben was het eerste bedrijf dat Sonos-producten verkocht en we kennen dit systeem dan ook door en door. Bij ons krijg je de meeste keuze en het beste advies. Wij helpen je om een Sonos-installatie te kiezen die perfect past bij jou, je interieur en je budget – of je nu naar huis gaat met een compacte streamingluidspreker, of een complete hifi-oplossing. En bovendien, bij ons krijg je 5 jaar garantie op alle producten, helemaal gratis! Wij maken Sonos nóg beter. Kom eens langs bij HiFi Klubben en ervaar het verschil!

Er bestaat een Sonos-luidspreker voor elke kamer en voor de TV, en in de woonkamer kun je Sonos gebruiken om een echt hifi-systeem samen te stellen.

  • Simpel en gebruiksvriendelijk – iedereen kan ermee aan de slag
  • Enorme keuze aan streamingservices in de Sonos-app
  • Extra stabiele Wi-Fi-verbinding
  • Veel elegante oplossingen voor de TV
  • Grote en kleine luidsprekers, en echte hifi-oplossingen voor in de woonkamer

HiFi Klubben x Sonos

HiFi Klubben was een first-mover op het gebied van streaming en ontdekte een uniek platform: Sonos is voor muziekstreaming wat Apple voor smartphones is. En Sonos is populairder dan ooit.

Het is wel eens voorgekomen dat HiFi Klubben te vroeg was met een nieuwe technologie. Dat geldt zeker voor streaming. We hebben geëxperimenteerd met Palm Butler, dat geluid via antennekabels verstuurt. Kiss probeerde het met een streamingadapter en een beeldstreamer met harde schijf, en met Multitainer, die je onder de TV moest zetten en films en muziek kon streamen. Maar deze producten werkten nooit 100%. Streaming via internet ging misschien wel, maar in die tijd was internet niet snel genoeg. Mensen hadden geen zin in LAN-kabels en een netwerk van antennes was ook geen succes. Het grootste probleem waren ‘drop-outs’ – de muziek of het beeld stopte – gewoon omdat de verbinding slecht was, of omdat er meer mensen op internet zaten. Maar toen kwam Sonos.

‘Sonos deed wat niemand anders kon. Het bouwde zijn eigen Wi-Fi-netwerk. Het maakte als eerste stabiele streaming en muziek zonder drop-outs mogelijk,’ zegt Klaus Philipsen van HiFi Klubben, een van de ontdekkers van het merk.

"Liever een pizzadoos dan een rechthoek"

De samenwerking tussen Sonos en HiFi Klubben heeft beide partijen geholpen. Sonos is een belangrijk product voor HiFi Klubben, terwijl HiFi Klubben een belangrijke vertegenwoordiger was van Sonos toen het merk nog niet echt was doorgebroken.
En voor Sonos was het heel handig dat HiFi Klubben altijd weet wat klanten willen. Toen de oude Connect:Amp uit 2007 geüpdatet moest worden na tien jaar op de markt, werden onze directeur Christoffer Arensbach en productmanager Jens Holt Larsen uitgenodigd om naar Sonos’ kantoor in Kopenhagen te komen. Hier presenteerden projectleider Benji Rappoport en ontwerper Philippe Vossel de mogelijke ontwerpen van de nieuwe Sonos Amp: een rechtopstaande rechthoek, iets dat leek op een schoenendoos en een pizzadoos in miniformaat.

Benji Rappoport was gek op de rechthoek, maar Christoffer Arensbach was niet overtuigd. Dat zou namelijk nooit in een rack passen. En dat gold ook voor de schoenendoos. De pizzadoos was dus de winnaar. Want ook al waren de slanke luidsprekers van Sonos populair bij gewone klanten, de meeste professionals – mensen die de meeste Sonos Amp’s kopen – wilden dat hij in het rack van een multiroomsysteem zou passen.

Het nieuws over de ontmoeting en de invloed van HiFi Klubben op de productontwikkeling van Sonos bereikte de redactie van Wired, een gerenommeerd tech-magazine. Dit bracht het verhaal in 2018 naar buiten.

Ambities in strijd met strategie

Exclusieve afspraken zijn een van de hoekstenen van de strategie van HiFi Klubben, en in Scandinavië zijn ze dat nog steeds. Door je te richten op een aantal merken, waar jij de exclusieve verkoper van bent, kun je meer volume per merk genereren. En zo kan HiFi Klubben ervoor zorgen dat het lage, concurrerende inkoopprijzen krijgt van zijn leveranciers. Tegelijkertijd zorgt HiFi Klubben ervoor dat het zijn producten verkoopt voor prijzen die kunnen concurreren met webwinkels in heel Europa. Maar die strategie was in strijd met de groeiambities van Sonos.

‘Sonos is het eigendom van investeerders die voor groei kiezen, en die honderden miljoenen dollars hebben geïnvesteerd. In Scandinavië waren we jarenlang het enige bedrijf dat Sonos mocht verkopen, en dat deden we goed, maar zij waren gedwongen om verder uit te breiden,’ vertelt Philipsen.

Maar dat HiFi Klubben in Scandinavië niet meer de enige is die Sonos verkoopt, bleek eigenlijk geen probleem te zijn. Ook al heeft Sonos zijn doel bereikt en is het merk intussen beursgenoteerd, zij zijn nog steeds de baas en de groei heeft geen negatieve gevolgen gehad voor het merk. En HiFi Klubben kan prima overweg met de concurrentie; het lukt ons zelfs om hun prijzen te matchen, met onze uitgebreide garantie en de extra service die we bieden.