In de jaren 1980, nog voordat de eerste DALI-luidspreker was gebouwd, had Peter Lyngdorf het recht gekregen om Amerikaanse Cerwin Vega-luidsprekers voor de Europese markt te produceren. Na een paar jaar onderhandelen wist Peter Cerwin Vega over te halen een container vol speakers en scheidingsfilters naar de fabriek in Denemarken te sturen, waar de behuizingen werden gemaakt, en de luidsprekers in elkaar werden gezet en getest. Hierdoor namen ze veel minder transportvolume in, en vanwege de extreem hoge dollarkoers was Denemarken op dat moment loontechnisch gezien aantrekkelijk.
‘Door de originele speakers en scheidingsfilters te gebruiken, in combinatie met de gunstige wisselkoers, waren onze Cerwin Vega-luidsprekers in Europa goedkoper dan in Amerika,’ vertelt Lars Worre, die oorspronkelijk akoestisch ingenieur is met een specialisatie in elektrostaatluidsprekers.
HiFi Klubben was de grootste partner van Cerwin Vega in Europa, en hun belangrijkste klant buiten de VS. Bovendien waren er in die tijd veel Amerikaanse soldaten gestationeerd in Duitsland. En zij mochten de luidsprekers na hun dienstplicht mee naar huis nemen – zonder btw- of invoerrechten te betalen. Eigenlijk is het heel grappig dat duizenden soldaten een in Denemarken geproduceerde versie van een Amerikaanse luidspreker mee terug naar de VS namen.
HiFi Klubben was zo betrokken bij het merk dat de volledige DC-serie, de 1215 en 1515 en later ook de AL-serie door HiFi Klubben en DALI werden ontwikkeld – en goedgekeurd door Cerwin Vega. Daarom was het zo vervelend dat Cerwin Vega in 1997 de productie naar Polen, en een paar laar later naar Azië, verplaatste. De partners waren het niet eens over hun strategie: de Amerikanen wilden concessies doen aan de kwaliteit, om de prijs te kunnen drukken. Dat bleek een slecht idee, maar de echte doodsteek kwam toen de oprichter Gene Czerwinski overleed. Lars Worre legt uit:
‘Een bedrijf onderscheidt zich niet door een bepaalde strategie of bedrijfsplan, maar vanwege de passie van de mensen die er werken. Gene Czerwinski was gek op power-luidsprekers en was een pionier op dat gebied. Hij was ook geluidswetenschapper en vond onder meer dat je luidsprekers zo moet bouwen dat ze de meest extreme situaties aankunnen – dus ver over hun grenzen kunnen gaan. Cerwin Vega was geen gezinsauto, voor lange, comfortabele ritten over de snelweg. Het was een brutale four-wheel-drive die pas tot zijn recht komt waar het asfalt ophoudt.’
Een opmerking bij het verhaal van Cerwin Vega is dat ze in 2020 een nieuwe eigenaar hebben en een toekomst tegemoet gaan waarin ze weer eigendom zijn van echte enthousiastelingen die de wildste producten willen maken.