Maar in een tijd zonder internet of sociale media hadden klanten geen platform waar ze hun frustratie kwijt konden, waardoor gerenommeerde winkels gewoon door konden gaan met hun schimmige praktijken. En dus besloot Peter Lyngdorf de hifi-markt te ‘verstoren’ – 17 jaar voordat een hoogleraar aan Harvard University de term ‘disruption’ voor het eerst gebruikte. Peter ging zich richten op directe verkoop. Hij besloot dure tussenpersonen over te slaan, waardoor hij veel lagere marges kon hanteren:
‘Ik kon de prijzen met 30-40% naar beneden krijgen en eindgebruikers mijn producten aanbieden voor hetzelfde bedrag dat de dealers betaalden.’
De bank gaf groen licht voor Peters bedrijfsplan. Op 1 mei 1980 lag er een krant met hifi-producten voor discountprijzen in de brievenbus van de klanten van Audionord. Zo begon Danmarks HiFi Klub, zoals HiFi Klubben destijds heette.
Focus op kwaliteit
De problemen waar Peter mee te maken kreeg toen hij nog met dealers samenwerkte waren bepalend voor de manier waarop hij werkte. Hij formuleerde daarom vier strategieën die de basis zouden vormen voor HiFi Klubben:
1. Directe verkoop aan klanten zonder tussenpersonen
2. Slimme prijzen
3. Vaste prijzen, dus geen uitverkoop
4. Exclusiviteit
Een gemiddelde installatie bij HiFi Klubben was duurder dan bij een elektronicawinkel – maar de kwaliteit was ook een stuk beter. Als een ander een luidspreker verkocht voor 500 euro, had HiFi Klubben er een voor 550 euro, maar die was dan wel twee keer zo goed. Elk product dat via Audionord werd verkocht, had een garantiecertificaat dat klanten konden terugsturen met hun naam, adres en datum erop. Dat betekende dat Audionord een analoge database had met de contactgegevens van bijna al zijn klanten.
‘HiFi Klubben’s eigen krant ’Audiovisen’ werd verstuurd naar 8.000 klanten van Audionord. En we stuurden altijd een gefrankeerde envelop mee, waarmee mensen lid konden worden van HiFi Klubben. Toen we ons tweede krantje verstuurden, hadden we al 16.000 leden,’ vertelt Peter Lyngdorf. En zo ontstond HiFi Klubben.