Binnenplaats werd oase van goed geluid
Een van de klanten die de hulp van HiFi Klubben heeft ingeschakeld, is Hotel Verdandi in het centrum van Oslo. Daar werd besloten om, in verband met een grote renovatie, een open binnenplaats midden in het gebouw te realiseren. Op de binnenplaats moest goed geluid komen, om hun gasten te verwennen en een oase van rust te creëren in het midden van de stad, maar zonder dat de omliggende kamers er last van hadden, legt Fredrik uit.
‘Het was dus heel belangrijk om de juiste luidsprekers te vinden, met een goed, rustig geluid en de juiste sfeer. Daarom was het heel handig dat we zo veel ervaring hebben met geluid in de buitenruimte, want je wilt natuurlijk niet dat het geluid storend is voor iedereen die de luidsprekers niet gebruikt,’ aldus Fredrik, die bovendien de opdracht kreeg om het geluid te installeren voor de algemene ruimtes en het conferentiecentrum van het hotel.
‘Vaak krijgen we alleen maar een bouwtekening te zien, wat best lastig is. Maar in dit geval konden we echt door het gebouw lopen en de kamers bekijken voordat ze gerenoveerd werden. Dat maakte de planning een stuk eenvoudiger,’ vertelt hij.
Jukebox en echt goed geluid.
Op 20 minuten rijden van Hotel Verdandi ligt Johnny Rockets, een klassieke Amerikaanse diner. De diner had een jukebox gekocht en vond het leuk als klanten de hele ruimte konden vullen met hun favoriete muziek. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het niet, legt Fredrik uit.
‘Dit is niet zomaar een mini-jack naar phono, maar een behoorlijk geavanceerd systeem dat we moesten aanpassen en afstemmen op onze luidsprekers. Johnny Rockets was dus een interessante uitdaging, want dit soort systemen zie je niet elke dag,’ vertelt Fredrik en hij gaat door: ‘We hebben het over hamburgers, friet en milkshakes met hippe muziek en een trendy interieur.’ Hij vergelijkt het een beetje met de keten Joe and the Juice, waar het geluid net een beetje harder staat dan normaal.
‘Het geluid in deze restaurants staat een paar decibel harder dan in de meeste eetgelegenheden. Hierdoor kopen de klanten meer bier, meer eten en vinden ze het vaak leuker. Maar ze moeten nog wel met elkaar kunnen praten. En die balans, daar draait het bij dit soort projecten om.’