HiFi Klubben

Skip to content
Lokale aanbiedingen Pak je korting op demo modellen, overtollige voorraad, uitlopende en refurbished producten! Bekijk ze hier

HiFi Scenen Talks – The Mountains

Als geluid bergen kan verzetten

Het publiek luistert naar het album via een hifi-installatie van topniveau, voor de best mogelijke geluidservaring. Daarom ook hebben de bandleden Fridolin en Frederik Nordsø Peter Albrechtsen de vrije hand gegeven voor het creëren van de ultieme geluidswereld.

The mountains – the valleys – the lakes

Fridolin en Frederik Nordsø zijn eeneiige tweelingen. En de twee 33-jarige broers lijken niet alleen als twee druppels water op elkaar, ze zijn het ook nog eens altijd met elkaar eens. Al is het voorgaande niet helemaal serieus bedoeld, het is echt onmogelijk om deze twee radde praters uit elkaar te houden.

Nou ja, bijna onmogelijk dan... Als je wat verder kijkt, zijn Fridolin en Frederik toch behoorlijk verschillend. Ze hebben jarenlang elk hun eigen muziek gemaakt – Fridolin is drummer en Frederik is gitarist, en ze hebben ook elk een indrukwekkend aantal albums uitgebracht. Hoewel je aan alle flauwe grappen merkt dat ze een erg hechte band hebben, hebben ze ieder hun eigen muziekvoorkeur. Dat geldt ook binnen de nieuwe band, The Mountains, die ze samen met Michael Møller, zanger van Moi Caprice vormen.

'Via totaal verschillende wegen zijn we samen op hetzelfde punt aangekomen',
vertelt Frederik.

'Ten eerste was onze vader, Mikkel Nordsø, geniaal of gek genoeg om ons in zijn studio rond te laten hangen vanaf dat we zes of zeven jaar waren. We begonnen met optredens toen we tien waren en toen ik 19 was begon ik al geld te verdienen als producer. Fridolin volgde een componistenopleiding aan het conservatorium en speelde indie-muziek in verschillende bands. Ik ging direct aan de slag met pop, R&B en hiphop, maar toen R&B in 2007 zo goed als dood was, begon ik met indie – terwijl Fridolin zich begon te richten op popmuziek.’

Nu willen we graag Max Martin zijn

Fridolin gaat verder:
'Om het wat plat te formuleren, in onze begintijd droomde Frederik ervan om een soort Timbaland te zijn en beats te maken, terwijl ik mezelf zag als een soort jonge versie van Daniel Lanois. Maar nu willen we alle twee graag Max Martin zijn.'

R&B-beatontwikkelaar Timbaland, sfeer-rockproducer Daniel Lanois en de grote Zweedse popmuziekschrijver Max Martin, die onder andere hits heeft geschreven voor de Backstreet Boys en Britney Spears. Drie legendes binnen de moderne muziek met ieder een eigen stijl. Toch is het niet vreemd dat de broertjes Nordsø deze drie artiesten noemen, want hun debuutalbum 'The Mountains, The Valleys, The Lakes' bevat verwijzingen naar alle drie: het album bevat geavanceerde elektronische stukken, diepe en complexe geluidsbeelden en harde, hypermoderne popinvloeden.

Frederik is verantwoordelijk voor de werkverdeling binnen de nieuwe band.
'Bij The Mountains loopt het werk van mij en Frido door elkaar heen, variërend van compositie, productie en de mix tot het bewerken van de vocalen. Michael neemt de zang, melodieën en teksten voor zijn rekening. Hij heeft zijn eigen zangpartijen opgenomen – gelukkig had hij een Telefunken Chrome, want zijn oude microfoon was echt behoorlijk belabberd – en die hebben we later in de nummers verwerkt. Frido heeft zich daarom veel met de zang beziggehouden, en tegelijk was ik bezig met de mix, maar dat kwam gewoon zo uit,' aldus Frederik. Fridolin neemt het van hem over en beschrijft het creatieve proces dat plaatsvond in de twee studio's van de broers, in Stockholm en Kopenhagen.

'Op ons album The Mountains zijn Michael, Frederik en ik ieder met ongeveer een derde van de nummers begonnen. Dus een derde van de nummers heeft een van mijn beats als uitgangspunt, een derde de zanglijn van Michael en een derde de beat die Frederik heeft gemaakt. Michael heeft zijn nummers vervolgens naar ons doorgestuurd, zodat wij de productie konden doen.'

Mooier maken en vreselijk nerdy zijn

'Vaak zijn we begonnen met het idee van “laten we eens een uurtje de tijd nemen en ieder drie ruwe opzetjes maken”. Dan gingen we ieder naar onze kamer en maakten Frederik en ik wat beats, en Michael bedacht wat akkoorden met geïmproviseerde teksten. Zo zaten we in no-time met negen ruwe opzetjes en hadden we meer dan genoeg materiaal om mee te werken. De bedoeling was om een solide popplaat te maken met een aantal grote “anthems”, en dus kozen we meestal voor de meest melodieuze oplossingen.'

Frederik gaat verder: 'We hebben intussen al behoorlijk veel platen uitgebracht en we hebben ontdekt dat je 70 procent van de tijd stopt in de twee nummers die toch niet passen op de plaat en die sowieso het slechtst worden. In 20 procent van de tijd kun je 80 procent van het werk doen. Als dat lukt, weet je dat je goed bezig bent. Als je te vroeg in het creatieve proces te perfectionistisch bent, hou je jezelf vaak te veel in, want “tsja, het lijkt misschien een beetje te veel daarop” of “misschien kan ik beter dát doen”. Maar als je begint met supersnel te werken en intuïtief en in sneltreinvaart met iets creatiefs komt, hoef je het achteraf niet bij te slijpen en kun je het heel nerdy en nauwkeurig verder uitwerken.'

En om het The Mountains-album af te krijgen, hebben ze alle tijd genomen die ze nodig hadden om lekker te 'nerden'. Ze zijn twee weken naar Zweden gegaan om de basis van het album op te nemen. Daarna heeft het hele proces, van productie tot mastering, meer dan een jaar in beslag genomen.

'Bij The Mountains houden we ons echt niet in,' stelt Fridolin vast. 'Het mag best pompeus en bombastisch zijn. De beats moeten loodzwaar zijn en zo hiphopachtig als maar kan. En dan is er ook nog de zang! Michael heeft ontzettend veel zanglijnen opgenomen. Bij sommige nummers hebben we wel 50 zangsporen over elkaar heen gelegd. In het tweede couplet van het nummer ‘The Mountains’ hebben we drie verschillende koorstemmen over elkaar gelegd, die allemaal iets anders zingen, met een andere melodie en een andere tekst. Dat is echt een heel mooie en vreemde kakofonie geworden. We hebben de vocalen van Michael bewerkt als popvocalen, maar dan op onze eigen manier. We hebben er echt alles op losgelaten, distortion, chorus en nog veel meer. Het varieert van nummer tot nummer.'

Frederik gaat verder met het supersonische reisverslag van de twee broers

'We hebben ook veel geluidseffecten gebruikt  – we hebben er veel tijd aan besteed om het juiste sci-fi-geluid te krijgen. Dat komt omdat Frido en ik hebben samengewerkt met een collega die ook bij ons in de studio zit en die films en reclamefilms maakt. Soms waren we met hem bezig en dan werd het proces ineens omgedraaid: dat we zijn beelden moesten inkleuren met onze muziek – dat was echt waanzinnig stimulerend.'

'Het nummer “The Mountains” begon ermee dat Frederik een stuk muziek had genomen, een sample dus, en dat helemaal in stukken had geknipt, vervormd, de akkoorden had veranderd en getransponeerd zodat het echt totaal onherkenbaar was,' vertelt Fridolin en hij straalt van enthousiasme. 'Ik heb misschien wel twintig sporen gemaakt met strijkers, cello's, tuba's en nog veel meer om ze in stukken te knippen en achterstevoren af te spelen en klaar te maken voor Frederik. Hij ging er vervolgens mee verder, met als eindresultaat een geluid dat klinkt als één instrument, maar in feite bestaat uit 100 instrumenten die we hebben gemixt, gemixt en nog eens gemixt.'

Mastering Engineer Vlado Meller

Bij de opnames werkten de broers samen met de legendarische geluidsgoeroe Vlado Meller, die in zijn 40-jarige carrière heeft gewerkt met o.a. Kanye West, Johnny Cash, Metallica en de Beastie Boys. Met zijn unieke masteringtechniek heeft hij zijn artistieke stempel gedrukt op het album van de band, bijvoorbeeld door expres veel oversturing te gebruiken.

'Je moet niet bang zijn voor herrie. Muzikale dynamiek is iets wat je ervaart, niet iets wat je op een scherm ziet. Daarom zijn effecten zoals compressie en vervorming belangrijk voor het totale geluidsbeeld,' stelt Fridolin. 'Ik sprak met een paar hifi-liefhebbers die het ontzettend jammer vonden dat onze plaat niet zo dynamisch is als een Phil Collins-plaat uit 1988 of 1993, maar volgens mij heeft het artistieke element toch het laatste zetje gekregen door de compromisloze mastering van Vlado.’

'Zonder Vlado had het album een ander geluid gekregen en had het waarschijnlijk een stuk “netter” geklonken, wat eigenlijk alleen maar vreselijk irritant is, als een elektronische plaat steriel klinkt omdat alles met de computer is gedaan. Het enige organische element is de zang, en er is niets erger dan totaal steriele elektronische muziek. Daar luistert echt niemand naar. Mensen zoeken iets met karakter.'

Frederik verwijst naar The King of Rock-'n'-Roll:
'Weet je nog toen die Elvis-remix uitkwam? Iemand had toen de ruwe opnames gevonden en hoorde zijn stem zoals die in het echt klonk. Dat was verschrikkelijk. Echt niet om aan te horen. Toen pas kwam iedereen erachter dat hij echt vreselijk zong zonder superveel distortion en master tremolo op het geluid.'

'Er is niets speciaals aan een natuurgetrouw geluid. Als je iemand hoort zingen en het klinkt gewoon alsof hij in de woonkamer staat te zingen – nou ja, ik vind dat heel onsexy. En dat geldt ook voor film – stel je maar eens voor hoe het zou klinken als het geluid zo realistisch mogelijk werd ingemixt. Als het in een film bijvoorbeeld regent, zou je niet eens meer kunnen horen wat er gezegd wordt als de regen zo natuurgetrouw mogelijk werd weergegeven.'

De broers lachen en Frederik zegt met een glimlach:

'Ik denk ook niet dat Avatar zo goed verkocht zou hebben als ze dát hadden gedaan met de soundtrack.'
Fridolin Nordsø heeft met de volgende artiesten samengewerkt:

– The William Blakes, Shaka Loveless, Christopher, Falullah, Choir of Young Believers, Oh Land, Moi Caprice, Burhan G

Frederik Nordsø heeft met de volgende artiesten samengewerkt:

– The William Blakes, Christopher, The Informations, Kristina Renée, Bodebrixen, Outlandish, Burhan G's Engelstalige platen, Yepha

Michael Møllers discografie:

Albums, solo
– Every Streetcar's Got a Name – An Album About Sex And Desire (2007)
– A Month Of Unrequited Love (2011)

Met Moi Caprice:
– Once Upon A Time In The North (2003)
– You Can't Say No Forever (2005)
– The Art Of Kissing Properly (2006)
– We Had Faces Then (2008)
– All We Fear Is Love – A Singles Collection/The Past Is A Foreign Country (dubbelalbum, 2009)

Wij denken dat je meer leuk vindt dan alleen deze pagina

We maken gebruik van koekjes, ook wel cookies, zodat je online kunt winkelen. We gebruiken ze ook om uit te vinden hoe onze website wordt gebruikt, zodat we onze site verder kunnen verbeteren. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Lees meer over cookies hier