HiFi Klubben

Skip to content
Lokale aanbiedingen Pak je korting op demo modellen, overtollige voorraad, uitlopende en refurbished producten! Bekijk ze hier

Sorry, mag ik misschien wat meer bas in mijn soep?

Hoe vaak denk je na over de muziek die je speelt als je aan het eten bent? Misschien moet je daar toch eens mee beginnen, want uit onderzoek blijkt dat muziek een enorme invloed heeft op je smaakbeleving.

Doe je ogen dicht en stel je voor dat je een stuk chocolade in je mond stopt. Laat het langzaam smelten op je tong en let op de smaak. Smaakt naar chocolade, toch? Maar is het vooral zoet of bitter, en proef je de ondertonen van bijvoorbeeld sinaasappel?

Dat soort dingen herkennen we met ons smaakzintuig – en als we morgen weer precies hetzelfde stuk chocolade proeven, dan smaakt het weer precies hetzelfde. Niet dus!

LS2_nr1_1500x750_suppe.jpg

Sonic Spice – geluid als smaakversterker

We weten al heel lang dat onze ogen en neus voor een groot deel bepalen hoe ons eten smaakt, maar uit recent onderzoek blijkt ook dat onze oren een grote invloed hebben.

Een van de meest toonaangevende onderzoekers, professor Barry C. Smith van de Study of Senses aan de University of London, noemt geluid zelfs een ‘sonic spice’ – geluidskruiden, en hij geeft een aantal voorbeelden.

‘We serveerden een soep van tomaat en sinaasappel aan een testgroep die luisterde naar Benjamin Brittens Four Sea Interludes Opus 33: Dawn, een stuk dat gedomineerd wordt door heldere klanken. De meeste mensen vonden dat de soep naar sinaasappel smaakte. Vervolgens vroegen we dezelfde mensen om de soep nog een keer te proeven, maar dan met de muziek van de Four Sea Interludes: Sunday Morning, die vooral uit diepe, donkere tonen bestaat. Nu smaakte de soep ineens overduidelijk naar tomaat. ‘

Misschien zeggen we in de toekomst wel: als je de wijn niet lekker vindt, zet dan andere muziek op.Barry C Smith

 

Een bittere bastrack

Hij noemt dit fenomeen – de manier waarop onze zintuigen onze smaak beïnvloeden – ‘neurogastronomie’. En het meest verrassende resultaat van dit relatief nieuwe onderzoek is dat muziek een enorme invloed heeft op je smaakbeleving. Je kunt muziek dus gebruiken als een ‘sonic spice’ voor je eten, legt Barry C. Smith uit en hij heeft nog een voorbeeld:

‘Geef mensen een stuk Lindt-chocolade van 70%. Als ze naar een nummer met veel bas luisteren, dan smaakt de chocolade erg bitter. Maar datzelfde stuk chocolade smaakt zoet als ze naar een helder pianostuk luisteren. We kunnen ook de smaak van een Sauvignon Blanc veranderen door bijvoorbeeld Nils Oklands Horizont te spelen, dat begint met een heel hoge viool. Hierdoor smaakt de wijn scherp en zuur. Maar als we de vrolijke gitaarintro opzetten van Little Kids van Kings of Convenience, dan smaakt de wijn ineens zoet.’

LS2_nr2_1500x750_tomatjuice.jpg

Daarom drinken we tomatensap in het vliegtuig

Als je er goed over nadenkt, is het eigenlijk helemaal niet zo raar dat onze oren een grote invloed hebben op onze smaakbeleving. Neem bijvoorbeeld een koud glas cola: je opent het – pssssttt – en giet het daarna in een glas met ijsklontjes – klok, klok, klok... Je weet hoe het smaakt, nog voordat je het drinkt. En dat geldt ook voor knapperig gebakken spekblokjes of als je een eerste hap neemt uit een sappige appel.

Wat wel nieuw is, is dat je de smaak van eten dus kunt beïnvloeden en een andere richting op kunt sturen met de muziek die je tijdens het eten draait.

De eindconclusie van het onderzoek is dat hoge frequenties de zoete smaken benadrukken, terwijl lage frequenties voor een bittere smaak zorgen. Bovendien blijkt dat erg harde geluiden ons smaakzintuig onderdrukken – wat meteen verklaart waarom mensen in een vliegtuig vaak tomatensap drinken. Dat heeft namelijk een heel heftige, uitgesproken smaak die het oorverdovende geluid van de vliegtuigmotoren kan overstemmen.

Betekent dit dat we in de toekomst muziek steeds vaker gaan combineren met eten? Barry C. Smith zegt:

‘We kunnen nu al testen welke muziek mensen het beste vinden passen bij een gerecht of een bepaalde wijn, en vaak zijn de resultaten behoorlijk consequent. Ik kan me voorstellen dat er in de toekomst een QR-code staat op een fles wijn; als je die inscant met je telefoon, dan krijg je de muziek te horen die het beste bij die wijn past’, zegt hij. En hij gaat nog verder:

‘Misschien zeggen we in de toekomst wel: als je de wijn niet lekker vindt, zet dan andere muziek op.’

LS1+2_produkt_1500x750_isdreng.jpg