HiFi Klubben

Skip to content
Lokale aanbiedingen Pak je korting op demo modellen, overtollige voorraad, uitlopende en refurbished producten! Bekijk ze hier

Beverly Hills 90210 op je toast en bossanova bij de koffie

Muziek heeft enorm veel invloed op de smaak van ons eten. Maak kennis met twee experts die heel goed weten hoe ze ons eten extra lekker kunnen maken met muziek.

Je kent het vast wel: je zit in een restaurant en hoewel het eten fantastisch is en de bediening super, klopt er iets niet helemaal. De achtergrondmuziek staat te hard, de akoestiek is slecht of de nummers die je hoort passen totaal niet bij de sfeer in het restaurant.

En zo vreemd is dat niet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het niet alleen je smaakpapillen zijn die bepalen hoe iets smaakt, maar dat je oren hierbij ook een grote rol spelen.

Hij rommelt met je hersenen

LS1_nr1_750x1500_Omar.jpg

Omar Maagaard Hossain is barista en Head of Education bij het Copenhagen Coffee Lab. Hij heeft dit onderzoek op de voet gevolgd en experimenteert zelf met de invloed die muziek heeft op de smaak van zijn koffie. Zo heeft hij bijvoorbeeld ontdekt dat een viool koffie zoeter maakt:

‘Het is echt ongelofelijk hoe je de smaak van een gewone kop koffie kunt beïnvloeden. Als ik een mooi, gebalanceerd vioolstuk laat horen, vinden mensen de koffie zoeter, terwijl hogere frequenties juist het zuur in de koffie benadrukken.’

In een ander experiment kregen mensen een stuk chocolade terwijl ze naar Zuid-Amerikaanse bossanova-muziek luisterden. De meesten van hen waren ervan overtuigd dat de chocolade ook uit Zuid-Amerika kwam. Maar toen ze precies dezelfde chocolade aten bij het geluid van koks die druk in de keuken aan het werk waren, dacht iedereen dat dit stuk chocolade toch duidelijk van betere kwaliteit was.

‘Dat betekent dus dat ik koffie, wijn of bier in verschillende koppen of glazen kan serveren om mensen een totaal andere smaakbeleving te geven. En het verrassende is dat dit ook geldt voor muziek. Ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om met de zintuigen van mensen te spelen. Als ze een restaurant binnenkomen met een strak, Scandinavisch ontwerp, dan vind ik het leuk om bijvoorbeeld Afrikaanse jazz te draaien terwijl ze koffie drinken. Zo dwing ik ze onbewust om te focussen op de smaak van hun koffie.’

De nieuwe norm in Denemarken

Steeds meer restaurants ontdekken hoe ze muziek kunnen gebruiken om hun smaakbeleving te ‘designen’. Alchemist is een van de meest ambitieuze restaurants van Denemarken. Het staat op het punt om open te gaan en het toch al hoge culinaire niveau in Denemarken nóg verder op te krikken. En het gaat muziek heel doelbewust gebruiken om een bepaalde sfeer te creëren, vertelt Rasmus Munk, mede-eigenaar en chefkok:

‘We proberen heel bewust om de zintuigen van onze gasten niet te overdonderen. En daarom moet de muziek een structurele bijdrage leveren aan de totaalervaring van onze gasten, door onbewust een bepaalde sfeer te creëren.’

LS1_nr2_1500x750_Rasmus-Munk---husk-kreditering-af-fotograf.jpg Foto: Soren Gammelmark

Wagner of Beverly Hills 90210 bij het eten?

Rasmus Munk geeft ons een kijkje achter de schermen bij restaurant Alchemist:

‘We laten ons graag inspireren door de kunst- en theaterwereld. Het begrip “leitmotiv”, bijvoorbeeld, is voor ons erg belangrijk. Veel mensen kennen “leitmotiv” als een terugkerend muzikaal thema in de opera’s van Wagner, maar voor ons is het een manier om terugkerende elementen te beschrijven en gebruiken. Op die manier willen we onze gasten wijzen op onze thema’s en alle verschillende indrukken samenvoegen tot één geheel. En met dat idee heeft onze sound-designer Lars Bork Andersen het geluid in de verschillende ruimtes ontworpen.’

Mocht je Wagner wat elitair vinden, maak je dan maar geen zorgen. Rasmus Munk is namelijk ook niet vies van een beetje popcultuur uit de jaren 1990:  

‘Het zou zomaar kunnen gebeuren dat we muziek combineren met bepaalde gerechten. We hebben al geëxperimenteerd met een aantal bekende thema’s – bijvoorbeeld van Beverly Hills 90210 in combinatie met toast – om bepaalde associaties te creëren – en dan het liefst met een knipoog.’

Maar merken de gasten wel hoeveel moeite ze hebben gedaan om de perfecte combinatie te vinden tussen muziek en eten?

‘Het zou natuurlijk geweldig zijn als onze gasten merken dat ze iets heel bijzonders hebben meegemaakt. Maar tegelijkertijd zijn de beste soundtracks zo geïntegreerd in andere ervaringen en elementen dat het achteraf moeilijk is om je te herinneren wat je nu precies gehoord hebt.’

Geef de toekomst smaak met muziek

In de meest innovatieve restaurants ter wereld wordt al jarenlang geëxperimenteerd met de combinatie van geluid en smaak, maar Omar Maagaard Hossain van het Copenhagen Coffee Lab is ervan overtuigd dat er nog veel meer mogelijk is.

‘Er is een soort van trend aan de gang – met onze zintuigen, bedoel ik. En ik weet 100% zeker dat de meeste restaurants over vijf tot tien jaar heel bewust nadenken over hoe ze de smaakbeleving van hun gasten kunnen construeren en manipuleren met muziek.’

Ik vind het bijvoorbeeld heel leuk om met de zintuigen van mensen te spelen.Omar Maagaard Hossain

LS1+2_produkt_1500x750_chokoladedreng.jpg