Skip to content

Hi-Fi Scenen praat met Monica Heldal

De Noorse singer-songwriter kwam op 30 maart voor Hi-Fi Scenen naar Sentralen in Oslo. Ze presenteerde er haar nieuwe album The One In The Sun, speelde een paar akoestische nummers en vertelde over het ontstaan van dit album.

Monica Heldal is in no-time uitgegroeid tot een van de meest gewaardeerde en geliefde singer-songwriters van Noorwegen. In 2012 nam ze een demo op, en vervolgens werd ze uitgenodigd om te spelen op by:Larm. Daarna ging alles heel snel. De demo vormde de basis voor haar debuutalbum Boy From The North, waarvoor ze jubelende recensies kreeg in de Noorse media. En nu is dus het tijd voor de opvolger The One In The Sun. Monica is uiteraard erg blij met alle gunstige reacties, maar ze probeert niet te veel te denken aan de verwachtingen van haar publiek.

‘Ik ben erg blij met mijn nieuwe album. Het klinkt precies zoals ik dat wilde. Ik ben er echt trots op en dus probeer ik niet te veel te denken aan hoe hij ontvangen zal worden. Misschien vindt iedereen hem vreselijk, maar dat maakt niet uit – ik vind hem zelf goed. We hebben de plaat gemaakt zoals wij dat wilden, dat is het belangrijkste’, vertelt Heldal, en ze beschrijft haar nieuwe album als meer grensverleggend en progressief dan haar debuut. Haar album werd live in de studio opgenomen met Heldal en haar bandleden Øyvind Blomstrøm, Cato ‘Salsa’ Thomassen en Bjørge Fjordheim. Het ligt in het verlengde van de akoestische en ‘folky’ americana-sound van haar debuut. Toch heeft de grotere betrokkenheid van de band ook zijn stempel op de plaat gedrukt. Het is een combinatie geworden van wat zwaardere, klassieke rock ‘n’ roll en iets lichtere nummers die doen denken aan Nick Drake, Emmylou Harris en Rory Gallagher.

Het nieuwe materiaal is de afgelopen twee jaar ontstaan, meestal tussen verschillende tours in, gewoon bij Heldal thuis, waar ze de eerste tonen en de ruwe opzet op haar gitaar speelde. De plaat is binnen twee weken ingespeeld in Oslo en werd geproduceerd door haar bandleden Øyvind Blomstrøm en Cato ‘Salsa’ Thomassen. Maar Heldal is zelf ook nauw betrokken geweest bij de productie. Ondanks haar jonge leeftijd heeft de singer-songwriter altijd een flinke vinger in de pap gehad bij het schrijven en opnemen van haar nummers. Heldal was vanaf haar prille jeugd al bezig met muziek, begon gitaar te spelen toen ze 11 was en schreef haar eerste nummer toen ze 14 à 15 jaar oud was. Heldal vertelt dat ze een keer mee wilde doen aan een singer-songwriterevenement in haar geboortestad Bergen, maar werd afgewezen omdat ze geen eigen materiaal had om te presenteren.

‘Ik herinner me nog heel goed dat ik dacht: ‘‘Oké, misschien moet ik eens kijken of ik iets kan bedenken.’’ En toen ging ik naar huis en schreef een nummer’, aldus Heldal over haar eerste nummer, Silly Willy, dat op Boy From The North staat.

Dit ‘richtingsgevoel’ voor het schrijven van goede nummers heeft ze ook laten zien tijdens het ontstaan van The One In The Sun. Heldal had namelijk een heel goed beeld van hoe haar nieuwe plaat moest klinken, ook al wist ze dat het moeilijk zou worden om haar ideeën om te zetten in muziek – zowel tijdens het schrijven als bij de opnames. En toch is ze zo dicht mogelijk bij haar oorspronkelijke idee gebleven.

‘Ik wilde echt dat deze plaat zou klinken zoals ik hem in mijn hoofd had. Dat kan best lastig zijn, want ik weet precies wat ik wil, maar vaak is het moeilijk om uit te leggen’, vertelt Heldal. Gelukkig kennen haar bandleden haar wat langer dan vandaag en begrijpen ze wat ze wil. ‘Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde. We zijn op zoek naar hetzelfde geluid en meestal waren we het 100% met elkaar eens. Het was een geweldige ervaring’, vertelt ze.

Wij denken dat je meer leuk vindt dan alleen deze pagina

We maken gebruik van koekjes, aka cookies, zodat je online kunt winkelen. We gebruiken ze ook om uit te vinden hoe onze website wordt gebruikt, zodat we onze site verder kunnen verbeteren. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Lees meer over cookies hier