HiFi Klubben

Skip to content
Lokale aanbiedingen Pak je korting op demo modellen, overtollige voorraad, uitlopende en refurbished producten! Bekijk ze hier

Gezonde doping

Nu kun je je sportprestaties verbeteren met wat extra energie

Nieuw onderzoek toont namelijk aan dat muziek je prestaties met tot wel 20 procent kan verbeteren. De beste atleten ter wereld gebruiken dan ook systematisch muziek op optimaal te kunnen presteren.

Don’t stop me now, zong Freddy Mercury. En dat klopt, want hij kan ervoor zorgen dat je doorgaat, zelfs als je lichaam eigenlijk niet meer kan. Nieuw onderzoek laat namelijk zien dat het prestatievermogen tot het uiterste – en nog een beetje verder – wordt gedreven als je traint op muziek. Je zou dus kunnen zeggen dat muziek een soort legale en gezonde vorm van doping is die je lichaam wat extra energie geeft tijdens intensieve trainingen.

Enkele van de grootste atleten ter wereld, zoals Paula Radcliffe en Haile Gebreselassie, maken of maakten tijdens hun training systematisch gebruik van muziek om het uiterste uit hun lichaam te halen. En James Cracknell, de roeikampioen die tijdens de Olympische Spelen in Sydney een gouden medaille won en een vermelding kreeg in het Guiness Book of Records, vertelde ooit dat hij tijdens het trainen altijd luisterde naar ‘Blood Sugar Sex Magic’ van de Red Hot Chili Peppers omdat die muziek hem op scherp zette.

En we hebben het hier niet over vage pseudowetenschap.

Een van de belangrijkste onderzoekers op het gebied van sport en muziek, sportpsycholoog Costas Karageorghis van de Brunel University in Londen, heeft bewezen dat we met muziek tot wel 20 procent beter presteren tijdens trainingen en tot wel 10 procent minder pijn voelen.

 

Muziek geeft je uithoudingsvermogen

Karageorghis noemt drie belangrijke argumenten waarom muziek werkt als een soort doping:

Ten eerste leidt muziek de sporter af, waardoor deze zich minder bewust is van zijn of haar gevoelens van vermoeidheid of uitputting. Ten tweede ondersteunen muziek en ritmiek de motoriek en fysieke prestaties. En ten derde blijkt dat muziek een enorme impact heeft op het humeur van de atleet. Muziek kan dus gebruikt worden om te motiveren, te stimuleren of om de rust te bewaren op de juiste momenten.

Dr. Karageorghis vertelt hoe muziek bijvoorbeeld een gevoel in je lichaam kan veroorzaken dat je ook in een training kunt gebruiken:

‘Net zoals de link tussen een bepaald nummer en een verliefdheid erg sterk kan zijn, zo werkt het ook in de sport. Als een voetbalelftal bijvoorbeeld altijd hardloopt op hetzelfde nummer, geeft het de spelers uithoudingsvermogen, trots en een begeestering die gekanaliseerd en gebruikt kunnen worden in de sport.’

Intensity Rock Pop Soul / R'n'B Classical
55% The Best
Tina Turner
Lifted
Lighthouse Family
Back To Life
Soul II Soul
Spring from "The Four Seasons"
Vivaldi
65% Keep on Running
The Spencer Davis Group
Don't Stop Til You Get Enough
Michael Jackson
I Will Survive
Gloria Gaynor
Radetzky March
Johann Strauss
75% Born To Be Wild
Steppenwold
Movin' Too Fast - Artiful
Dodger & Romina Johnson
I Feel Good
James Brown
Troika
Prokofiev
85% The Heat Is On
Glenn Frey
Reach
S Club 7
Everybody Needs Somebody to Love
The Blues Brothers
William Tell Overture
Rossini

Pijnstillers

Het onderzoek van dr. Karageorghis laat echter ook zien dat niet alle muziek altijd alle prestaties verbetert; er gelden wel enkele vuistregels, die samenhangen met het aantal beats per minuut. Het beste is echter om een persoonlijke playlist te maken; welke muziek je prestaties verbetert, is namelijk heel persoonlijk.

Peter Vuust is afgestudeerd in muziek en geneeskunde. Hij onderzoekt de activering van de hersenen onder invloed van muzikale stimuli. Hij vertelt hoe belangrijk muziek is tijdens een training en hij is het met Costas Karageorghis eens – het is het beste om zelf uit te dokteren welke muziek het beste voor je werkt:

‘Twee factoren spelen een belangrijke rol als je tijdens een training beïnvloed wordt door muziek. Het ritme van de muziek kan er – als het goed is afgestemd op het tempo – voor zorgen dat wielrenners of hardlopers in een perfecte cadans komen, zodat ze niet te snel of te langzaam gaan.

Het tweede is nog belangrijker, en dat is de emotionele lading die muziek heeft,’ vertelt hij, en hij legt uit dat de muziek moet worden afgestemd op de individuele sporter:

‘Muziek is nu eenmaal supersubjectief. We vinden niet allemaal hetzelfde mooi, en daarom reageren we er emotioneel gezien ook vaak verschillend op. Als je muziek wilt gebruiken om je prestaties te verbeteren, is het belangrijkste dat je de muziek goed vindt. Muziek die je mooi vindt heeft een positieve invloed en dat zorgt ervoor dat er neurotransmitters vrijkomen in de hersenen, bijvoorbeeld adrenaline, dopamine en endorfine. Ze laten je lichaam beter presteren en werken bovendien als pijnstillers.’

 

Mineur maakt dom

Muziek die we goed vinden kan ons dus een extra duwtje in de rug geven, maar Peter Vuust benadrukt dat de muziek nauwkeurig gekozen moet worden. Ook is het verstandig om naar verschillende soorten muziek te luisteren voor, tijdens en na een training of wedstrijd.

‘Tijdens de warming-up kies je meestal voor up-tempo muziek die je stimuleert om te presteren. Tijdens het sporten zelf kun je iets gebruiken met een lekkere “drive”, zodat je goed in je ritme komt. Na de training kun je het beste naar rustige muziek luisteren om het lichaam weer te laten ontspannen.’

Hij benadrukt hoe belangrijk het is om de juiste muziek te kiezen, want een verkeerde keuze kan negatief uitpakken. Er is bijvoorbeeld een experiment bekend waarbij langzame muziek in mineur werd gespeeld tijdens een IQ-test. Alle deelnemers presteerden onder dan hun normale score. En voor sport geldt natuurlijk hetzelfde.

 

Sport_as_doping_sport-pic_1200px.jpg

Een extra kick

Morten Endsig Barasinski geeft al jarenlang les in spinning en is daarnaast muziek- en sportleraar. In zijn vrije tijd werkt hij als DJ en hij maakt veel gebruik van de combinatie muziek en training:

‘Ik maak actief gebruik van muziek – zowel tijdens mijn eigen trainingen als in mijn spinninglessen. Voor mij is het heel duidelijk dat muziek extra motiveert. Als mensen enorm afzien tijdens een spinningles, kan ik ze een extra kick geven door een bepaald nummer op te zetten. Zo kunnen ze nog net een beetje verder gaan en iets doen waarvan ze zelf niet wisten dat ze het konden, en dat allemaal dankzij muziek. Mensen komen na de les vaak naar me toe en zeggen: “Toen je net dat nummer opzette, toen lukte het ineens wél.”’

 De persoonlijke top 10’s van Morten Endsig Barasinskis

 

Moeilijk sporten op lastige ritmes

Morten Endsig Barasinski gebruikt ook muziek als hij zelf aan het trainen is. Hij let erg op het ritme in muziek:

‘Als ik een flink stuk ga fietsen – 80 kilometer of meer – merk ik dat het echt werkt. Muziek helpt me om het juiste ritme vast te houden, zodat ik niet te snel of te langzaam ga. En tijdens een lange rit neem ik vaak ook wat rustige nummers mee, zodat ik even op adem kan komen. Op dit soort afstanden maakt muziek echt een enorm verschil.’

Ook al is Morten Endsig Barasinski erg gericht op het ritme in zijn muziek, hij merkt ook dat muziek een grote emotionele invloed heeft en dat het mensen het uiterste uit zichzelf en hun lichaam kan laten halen:

‘Als ik een programma samenstel, probeer ik er altijd voor te zorgen dat er een duidelijke beat is die je kunt volgen, maar er wordt tegenwoordig niet veel muziek gemaakt die geschikt is om op te sporten; het is erg moeilijk om het ritme in sommige nummers te volgen. Toch werkt het zelfs dan nog wel, zolang je die nummers maar kent.’

Muziek is gezonde doping. Het is vergelijkbaar met het thuisvoordeel of een enorm publiek dat je steunt als je aan het trainen bent. Het zal duidelijk zijn dat zoiets goed is voor je prestaties

 

Wereldrecord en thuisvoordeel

De professionele sportwereld heeft ook ontdekt dat muziek een grote invloed heeft op de prestaties van atleten en ziet het nu als een soort doping. Een paar jaar geleden wilde Haile Gebreselassie het wereldrecord op de 3000 meter verbeteren. Voorafgaand aan zijn recordpoging waren er enorme luidsprekers in het stadion gezet die nummers speelden die hij zelf had uitgekozen. En het lukte hem om het wereldrecord te verbeteren.

Toen bekend werd dat de muziek misschien een rol had gespeeld, werd het prompt verboden om muziek af te spelen tijdens dit soort recordpogingen. Het wereldrecord mocht Gebreselassie echter wel houden. Peter Vuust vertelt dat het helemaal niet gek is om muziek als doping te zien:

‘Muziek is gezonde doping. Het is vergelijkbaar met het thuisvoordeel of een enorm publiek dat je steunt als je aan het trainen bent. Het zal duidelijk zijn dat zoiets goed is voor je prestaties,’ stelt hij.

Het onderzoek naar het verband tussen muziek en sport laat zien dat muziek extra energie geeft. En met een paar oordopjes in je oren loop je geen enkel risico op vervelende bijwerkingen. Gebruik ze dus en zet de volgende keer dat je naar de sportschool gaat de muziek lekker hard. Muziek is namelijk gezonde doping.

 

We maken gebruik van koekjes, ook wel cookies, zodat je online kunt winkelen. We gebruiken ze ook om uit te vinden hoe onze website wordt gebruikt, zodat we onze site verder kunnen verbeteren. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Lees meer over cookies hier