HiFi Klubben

Skip to content
Lokale aanbiedingen Pak je korting op demo modellen, overtollige voorraad, uitlopende en refurbished producten! Bekijk ze hier

HiFi Scenen Talks – Tina Dickow

‘We moeten muziek weer laten leven’

Tina Dickow is al van kleins af aan gek op echte, levendige en genuanceerde muziek. En op haar tiende album ‘Whispers’ slaat ze samen met haar man, een eersteklas audionerd, een brug tussen een warme, organische productie en heel intieme, persoonlijke nummers. Want, zo zegt ze, te veel compressie maakt muziek kapot.

Tina Dickow - WhispersTina Dickow - Whispers
Luisteren op Spotify / WiMP

Haar vader zette vaak een van zijn vinylplaten op. Meestal iets van Pink Floyd of klassieke muziek van Deutsche Grammophon. Daarna nam hij haar op schoot en legde uit hoe belangrijk het was dat ze in het midden van de kamer gingen zitten. En dan begon de muziek te spelen.

De allereerste herinneringen die Tina Dickow heeft aan muziek, zijn nauw verweven met haar vader en zijn passie voor geluid. In het huis waar ze opgroeide had hij een kamer die speciaal was ingericht voor een zo goed mogelijk geluid. Er stonden twee enorme luidsprekers en hij was bezaaid met audioapparatuur. En terwijl haar vader naar muziek luisterde, praatte hij iedereen de oren van het hoofd over zelfs de allerkleinste details.

Toch maakte Tina zich nooit echt druk om goed geluid. Ze vond eerlijke en oprechte muziek veel belangrijker. Toen in 1988 het debuutalbum van Tracy Chapman uitkwam, vonden vader en dochter echter een gemeenschappelijke interesse: de schitterende productie achter de genadeloos eerlijke nummers. Later werd haar muzikale horizon verbreed door artiesten als Björk, Beck en Radiohead. En ook al beweerde ze bij hoog en bij laag dat het vooral om de nummers ging, ze was wel degelijk beïnvloed door haar vaders liefde voor goed geluid toen ze in 2001 haar eigen debuutalbum opnam.

Tracy ChapmanTracy Chapman - Tracy Chapman (1988)

‘Als je ouders iets heel belangrijk vinden, moet je daar toch een beetje rekening mee houden. Ik voelde me dus verplicht om ook op de geluidskwaliteit te letten. Dus toen ik mijn eerste album op ging nemen, was er één ding waarbij ik absoluut geen compromissen wilde: het geluid. Alles moest volgens de regels en op analoge banden worden opgenomen. Het werd dus een behoorlijk duur debuut. Maar één van mijn nummers stond later op een CD die als extraatje werd toegevoegd aan het hifi-tijdschrift dat mijn vader las. Daar was ik best trots op’, vertelt Tina.

Toen haar nummers de jaren daarna steeds populairder werden, nam ook de druk toe om hits op te nemen die voor een internationale doorbraak konden zorgen. En dat deed letterlijk pijn aan haar oren.

‘Als artiest ben je al snel onderdeel van “The Loudness War”. Je kunt fijn naar oude nummers en platen zitten luisteren in de hoop dat jouw muziek net zo ongecomprimeerd en levendig klinkt. Maar zodra je ze dan opzet naast een nummer van Kelly Clarkson, vallen ze helemaal weg – ze zijn gewoon niet opgewassen tegen al dat overgecomprimeerde geweld. Muziek wordt door compressie volkomen platgeslagen, en dat gaat ten koste van de geluidskwaliteit. Maar je hebt vaak geen keuze, zeker niet als je op de radio wilt komen’, aldus Tina, en ze vervolgt:

‘Maar dat was niet de bedoeling met deze plaat. Dit keer hebben we ons daar niets van aangetrokken. En ik ben er inmiddels van overtuigd: genoeg is genoeg.’

We moeten muziek weer laten leven en aandacht krijgen voor nuances, dat is veel belangrijker dan het maximale volume op de radio. Ik denk dat de vervlakking waaraan we steeds meer blootstaan, onze hersenen geen goed doet. Er zijn zo veel details en lagen die onze oren nooit meer te horen krijgen. Het enige wat we nog horen is vlak geluid zonder dynamiek.

Met haar tiende album ‘Whispers’ rekent ze af met wat anderen graag willen horen. En dat geldt ook voor de productie. Voor het eerst in haar carrière heeft ze alles in haar eigen tempo, rustig en stap voor stap kunnen opnemen. In plaats van heen en weer te reizen tussen verschillende studio’s heeft ze alles opgenomen in de studio die zij en haar man hebben gebouwd aan de rand van Reykjavik. Samen waren ze verantwoordelijk voor de productie.

‘Mijn man is echt een enorme audionerd. En dus staat ons huis vol microfoons en voorversterkers. Hij is helemaal weg van die dingen, en zijn enthousiasme en passie zijn erg aanstekelijk’, geeft ze toe.

Haar nieuwe album begon toen ze een nummer moest schrijven voor de Deens/Zweedse speelfilm ‘Someone You Love’. In dit proces vond ze een enorme warmte en rust in de manier waarop ze haar nummers schreef, maar ook in haar eigen stem. 

 

Feiten – Tina Dickow
- Geboren in 1977
- Debuteerde in 2001 met het album ‘Fuel’
- Haar laatste twee albums hebben de eerste plaats gehaald in de Deense hitlijsten
- Haar tiende album ‘Whispers’ kwam op 25 augustus uit
- Het toonaangevende muziektijdschrift Mojo beschreef ‘Whispers’ in een lovende recensie als: ‘Stripped down, beautifully, stark and simple and it grabs your attention immediately’
- Haar favoriete producer is Nigel Godrich

Wij denken dat je meer leuk vindt dan alleen deze pagina

We maken gebruik van koekjes, ook wel cookies, zodat je online kunt winkelen. We gebruiken ze ook om uit te vinden hoe onze website wordt gebruikt, zodat we onze site verder kunnen verbeteren. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Lees meer over cookies hier