Maar hoe wordt er bepaald welke nummers in de officiële playlists van Spotify komen te staan? En welke invloed hebben de redacteurs?
Je kunt de playlist-structuur van Spotify zien als een geavanceerde piramide. Helemaal onderaan zie je ongeveer 4.500 lokale playlists met tienduizenden of honderdduizenden volgers, zoals ‘Coffee Break’ en ‘Taco Tuesday’. Een aantal van deze playlists, bijvoorbeeld de indie-lijst ‘Fresh Finds’, zijn wat creatiever en hebben als voornaamste doel om het vertrouwen dat gebruikers in Spotify hebben te vergroten.
In deze onderste laag zijn de redacteurs van Spotify het meest actief. De nummers worden geselecteerd op basis van gegevens, grondig onderzoek naar de doelgroep en de feedback van verschillende testgroepen.
‘Onze redacteurs baseren hun lijsten niet op hun gevoel, zoals jij en ik dat doen. Zij zitten middenin een feedbackloop. Het is eigenlijk het omgekeerde van hoe de muziekindustrie er vroeger uitzag. Stel je eens voor dat de muziekredactie van een radiozender direct feedback had kunnen krijgen van hun luisteraars?’
Maar goed, terug naar de piramide. Als een bepaald nummer vaak gedraaid wordt in de onderste laag, kan het promoveren naar de laag erboven en terechtkomen in lijsten zoals ‘New Music Friday’, ‘Rap Caviar’ of ‘Viva Latino’, die miljoenen luisteraars hebben. En helemaal bovenaan de piramide staat ‘Today’s Top Hits’ met 21 miljoen volgers en een selectieprocedure die volledig gebaseerd is op data. ‘Het is dus totaal onmogelijk om Spotify te beïnvloeden om zo hoog mogelijk in de lijst te komen’, vertelt Holmstén, hoewel platenmaatschappijen en artiesten dat wel proberen.
‘Spotify is geen poortwachter. Het moet een democratisch proces zijn. Als je een beginnend artiest bent die goede muziek schrijft, dan begin je misschien niet heel hoog – maar je hebt altijd de mogelijkheid om de top te bereiken’, aldus Holmstén.
Maar hoe wordt dan bepaald of een nummer bijvoorbeeld in de Nederlandse lijst van ‘New Music Friday’ terechtkomt?
‘Die lijst wordt samengesteld door onze redacteuren, op basis van informatie en hun muzikale intuïtie. Onze redacteuren luisteren elke week naar honderden nieuwe nummers, om een zo goed mogelijke keuze te kunnen maken. Maar het is de feedback van onze gebruikers die bepaalt hoe bepaalde nummers zich door het systeem bewegen’, zegt Holmstén en hij sluit af:
‘Uiteindelijk hebben onze gebruikers de macht. Ook al hebben ze soms wat hulp nodig.’