Skip to content

15 producten

HiFi Klubben x SOUNDBOKS:

Het begon als een idee op een festival: een luidspreker waarmee je de wildste feesten kunt geven en die alles aankan. Tegenwoordig is SOUNDBOKS een internationaal bedrijf met een miljoenenomzet en meer dan 100.000 verkochte luidsprekers.

Toen Christoffer Nyvold, Hjalte Wieth en Jesper Theil Thomsen naar het Roskilde Festival begonnen te gaan, merkten ze al snel dat je voor de leukste campings en de beste feesten de allerbeste luidspreker nodig hebt. En omdat ze niets konden vinden wat aan hun eisen voldeed, bouwden ze er zelf maar een. Al snel bleek dat zij niet de enigen waren die op zoek waren naar een robuuste luidspreker met goed geluid en een oplaadbare accu. En dat was het begin van SOUNDBOKS.

Omdat de drie vrienden hun eerste luidspreker bouwden voor het Roskilde Festival, was het een groot compliment toen ze in 2018 een samenwerking met het festival konden aangaan. SOUNDBOKS kreeg zijn eigen zone met de naam SOUNDBLOK.

‘Het was een soort mini-theater. We organiseerden activiteiten, je kon onze luidsprekers kopen en de accu opladen. En ‘s avonds was het feest. Dat was waar we van droomden, toen we in 2015 begonnen,’ vertelt Jesper Theil Thomsen, directeur van SOUNDBOKS.

En nu, vijf jaar later, worden er over de hele wereld feesten georganiseerd met meer dan 100.000 SOUNDBOKS’en. Denemarken en de Verenigde Staten zijn de grootste afzetmarkten voor deze luidsprekers, die zijn opgewassen tegen het weer en alles waar ze tijdens een wild feest maar aan blootgesteld worden – met een volume van wel 126 dB. 3_SOUNDBOKS3.0BK1B_1920x1080.jpg

Een van de redenen dat de allereerste monsterluidspreker met Bluetooth zo’n succes werd, was de samenwerking met partners zoals HiFi Klubben. SOUNDBOKS verkoopt zijn producten alleen online, zodat ze geen demonstraties kunnen geven. Jesper Theil Thomsen zegt:

‘Ons product moet je meemaken: je moet merken hoe robuust deze luidsprekers zijn, hoe hard ze gaan en hoe gemakkelijk je de accu kunt verwisselen. Daarom is HiFi Klubben een geweldige partner. Zij kennen onze geschiedenis en gebruiken onze producten zelf ook. Ze begrijpen ons en nemen de tijd voor hun klanten. Zij leveren de service die wij zoeken. Ze zijn de perfecte vertegenwoordigers van ons merk.’

De directeur van SOUNDBOKS was verrast hoe groot HiFi Klubben is buiten Denemarken. En dan met name in Noorwegen, waar SOUNDBOKS dankzij HiFi Klubben een enorme bekendheid geniet.
‘Zonder te veel activering van onze kant. Het is echt bizar hoeveel vertrouwen hun klanten in hen hebben en hoe groot hun bereik is.’4_SOUNDBOKS3.0BK1B_1920x1080.jpg

De eerste investeerder
De samenwerking tussen SOUNDBOKS en HiFi Klubben is even oud als de SOUNDBOKS zelf. HiFi Klubben’s Peter Lyngdorf was hun allereerste investeerder. Peter Lyngdorf is een bekende naam in de audiobusiness en de drie oprichters hadden hem een paar keer ontmoet in Lydens Hus in Kopenhagen: een soort broedplaats voor mensen die met geluid werken, waar ze het eerste jaar hun kantoor hadden.

‘We zochten uit wanneer hij weer zou komen. Toen stapten we op hem af en zeiden: ‘‘Jij moet echt eens met ons praten.’’ En dat deed hij,’ vertelt CEO Jesper Theil Thomsen met een glimlach.

Bij HiFi Klubben heeft een aantal diehard klanten moeite om de potentie van een grote feestluidspreker te zien. Zij vinden het niet ‘hifi’ genoeg. Maar volgens het management van HiFi Klubben bewijst het succes van de SOUNDBOKS dat jongeren geluidskwaliteit wel belangrijk vinden, en een SOUNDBOKS kan voor hen een opstapje zijn naar beter geluid.

‘Wij zagen meteen de mogelijkheden van de SOUNDBOKS. Veel van onze medewerkers begonnen zelf met een paar grote Cerwin Vega-luidsprekers; een merk dat ooit als motto had: Loud is beautiful... if it’s clean.’ Tegenwoordig is de SOUNDBOKS de grote favoriet bij de jeugd, maar om dezelfde reden: deze luidspreker klinkt indrukwekkender dan alle andere luidsprekers in zijn categorie. Kom maar eens langs, dan merk je het zelf,’ zegt Christoffer Arensbach, CEO van HiFi Klubben. Hij heeft een SOUNDBOKS 1 met serienummer 00037.2_SOUNDBOKS3.0BK1B_1920x1080.jpg

SOUNDBOKS wil het succes op de kernmarkten in Noorwegen en Denemarken graag uitbouwen. Op de website staat dat ze ‘een missie hebben om een gemeenschap te creëren die grenzen verlegt en laat zien wat er mogelijk is als mensen zich oprecht inzetten voor goede muziek.’ En die gemeenschap draait niet alleen om muziek en feesten. SOUNDBOKS wil mensen die het echt nodig hebben ook helpen. Bijvoorbeeld door luidsprekers te doneren aan Departure Centre Sjælsmark, een centrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers – en aan GAME Denmark, dat sportactiviteiten organiseert voor jongeren. Jesper Theil Thomsen zegt:

‘In het begin wilden we gewoon de ultieme festivalluidspreker ontwikkelen. Dat is nog steeds ons doel, maar ons perspectief is wel wat breder geworden. We willen een lifestylemerk zijn en een onderneming die een positieve bijdrage levert aan mens en maatschappij.’ 5_SOUNDBOKS3.0BK1B_1920x1080.jpg