Skip to content

HI-FI SCENEN talks MET THE NATIONAL

‘Wij schrijven graag muziek voor hoofdtelefoons’

Op 8 september kwam Sleep Well Beast, het zevende album van The National, uit. Hi-Fi Klubben sprak in Kopenhagen met gitarist, componist en producer Aaron Dessner, twee weken voor de definitieve release.

Door Søren Vestergaard Thiesen, Heartbeats

‘Op Sleep Well Beast waren we op zoek naar een ander geluid. Ik denk dat we met The National, net als elke artiest eigenlijk, onszelf altijd willen overtreffen en nooit in herhaling willen vallen.’

Dat vertelde gitarist, componist en producer Aaron Dessner van The National op bezoek bij Hi-Fi Scenen in het operagebouw van Kopenhagen.

En toen de band in augustus het volledige album voor een geselecteerd publiek afspeelde via een topinstallatie van Steinway Lyngdorf, klonk alles natuurlijk nog beter! Een leuke sneak preview van Sleep Well Beast.

Het album van The National is opgenomen in hun nieuwe studio in Amerika, waar naaldhout voor sfeer en inspiratie zorgde.

‘In het plaatsje Hudson hebben we een 250 jaar oude boerderij gekocht. De schuur die op het terrein stond hebben we gesloopt en de materialen hebben we gebruikt om onze nieuwe studio te bouwen. Dat betekent dat we gedwongen werden om te bedenken hoe onze nieuwe studio eruit zou gaan zien, en hoe hij zou klinken. Als je binnenkomt, lijkt het een beetje op een kerk – met een hoog plafond en een spits dak, en alles is van naaldhout. Het is één grote ruimte. Er is geen controlekamer en de bedoeling is dat je overal muziek kunt maken’, zegt Aaron Dessner en hij vervolgt: ‘Je kunt er een speld horen vallen.’

 

De studio is voorzien van ATC 45-studioluidsprekers die de band, naar eigen zeggen, helemaal kapot heeft gespeeld. Maar ze gebruiken ook Sonos. En ze vinden het belangrijk dat hun muziek zo goed mogelijk klinkt, ook in de auto of via de hoofdtelefoon.

‘We zijn heel lang bezeten geweest door hoofdtelefoons. We wilden het liefst muziek maken die je kon beluisteren als je dronken op bed lag met een hoofdtelefoon op je oren. Je weet dat je elk detail kunt horen, maar je zit ook in een soort roes.’

Een van de geheimen is, volgens de gitarist, dat de mastering niet te hard mag zijn.

‘Als je de golfvorm van de meeste moderne producties bekijkt, zie je een groot, zwart vierkant.’

In het verleden werkte The National vaak met verschillende, diffuse lagen in hun muziek. Dat betekende dat het niet altijd duidelijk was welk instrument welk geluid maakte. En dat kwam weer doordat ze een aantal van hun albums hebben opgenomen op geïmproviseerde zolderstudio’s bij vrienden en familie.

Dat was een voordeel, maar soms ook een nadeel. Dit keer was de band echter op zoek naar een duidelijker geluid. Alle details komen veel beter naar voren, ook al werken ze op een andere manier.

‘Mijn broer, Bryce Dessner (gitarist, red.) heeft meer ruimte gekregen om aan de composities te werken. Maar wel speelt hij op Sleep Well Beast een stuk minder gitaar dan op onze vorige albums. Maar hij is klassiek componist, en daar hebben we dit keer veel gebruik van gemaakt. Hij heeft ook meer kunnen experimenteren’, legt Aaron uit.

Zijn voorliefde voor sequencers en software, bijvoorbeeld, heeft veel meer ruimte gekregen. Bryce schrijft de gitaar-, drum- en pianopartijen op muziekpapier en bewerkt ze vervolgens met verschillende soorten computersoftware.

Het resultaat hoor je bijvoorbeeld in het nummer ‘Empire Line’.

Het meest experimentele nummer van Sleep Well Beast is ‘Walk it Back’. Het werd voor het eerst opgenomen in Brooklyn in 2014, maar afgelopen jaar kregen de broertjes Dessner, samen met ongeveer 100 andere artiesten, de mogelijkheid om een gedeelte ervan op te nemen tijdens een workshop in het Funkhaus in Berlijn, het Oost-Duitse equivalent van de BBC dat in de jaren 1950 werd gebouwd.

‘Het is eigenlijk een klein dorp, compleet met bioscoop en opnameapparatuur uit de jaren 1950, bijvoorbeeld oude buizenmicrofoons. We hebben een soort open-studiosessies gehouden, waarbij we alle 100 collega’s uitnodigden om een instrument te kiezen, naar het nummer zonder zang te luisteren en iets in te spelen. Zomaar, zonder dat ze de akkoorden kenden. Daarom hoor je op ‘Walk it Back’ een heleboel geluiden die niets met het nummer te maken hebben.’

Aaron Dessner vertelde het publiek ook dat de nieuwe plaat geen echte megahits bevat zoals ‘Bloodbuzz Ohio’ en ‘Fake Empire’. Maar het is wel een album met zorgvuldig uitgewerkte details – een oprechte, authentieke en muzikale openbaring.

‘We schrijven alleen nog maar muziek die ons echt inspireert. En als iets te toegankelijk is of te veel als een hit klinkt, gooien we het weg. Mainstream muziek is een product, geen kunstvorm. En wij schrijven geen producten.’

 

Wij denken dat je meer leuk vindt dan alleen deze pagina

We maken gebruik van koekjes, aka cookies, zodat je online kunt winkelen. We gebruiken ze ook om uit te vinden hoe onze website wordt gebruikt, zodat we onze site verder kunnen verbeteren. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Lees meer over cookies hier