Skip to content

Hi-Fi Scenen praat met Pernille Rosendahl

De Deense singer-songwriter Pernille Rosendahl was op 23 maart te gast bij Hi-Fi Scenen in Salon K in Kopenhagen voor een exclusieve presentatie van haar eerste, nog titelloze soloalbum. Ze vertelde onder meer dat het haar bijna vier jaar heeft gekost om het album af te krijgen, en sprak over haar samenwerking met Jeff Ellis, de producer van Frank Ocean, die ook aanwezig was bij dit event.

Pernille Rosendahl maakt al twintig jaar muziek. Ze speelde in bands als Swan Lee en The Storm, en heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen als een van de meest opmerkelijke muzikanten binnen de Deense muziekscene. De afgelopen vier jaar heeft de Deense singer-songwriter zich echter teruggetrokken uit de spotlights en zich volledig gericht op haar eerste soloalbum. Ze heeft alles zelf gedaan en vrijwel niemand deel laten nemen aan het creatieve proces – zelfs haar gezin mocht niet naar de nieuwe nummers luisteren. En dat zelfgekozen isolement, dat hoor je terug in de nummers. Alleen co-producer Søren Vestergaard, die samen met Rosendahl haar plaat heeft geproduceerd, heeft het hele proces mogen volgen.

‘Niemand kent mij beter dan Søren Vestergaard, maar dit album komt mede voort uit mijn eenzaamheid. Ik heb me de afgelopen vier jaar bezig gehouden met een soort onderzoek naar de lichte en donkere kanten van de menselijke ziel. En dus ook die van mijzelf. Ik had gewoon geen behoefte om dat met anderen te delen. Het was iets dat ik zelf moest doen. Ik had echt het gevoel dat het beter was om het pas met anderen te delen op het moment dat het af was’, aldus Rosendahl.

Ze beschrijft haar soloalbum als een soort popmuziek, maar heeft zich tegelijkertijd laten inspireren door haar eigen fascinatie voor psalmen en folkmuziek.

Ze heeft haar nieuwe nummers geschreven en opgenomen in Denemarken, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, Los Angeles om precies te zijn, waar een van de weinigen woont die haar werk met dit album op de voet heeft mogen volgen. En dat is niet zomaar iemand, we hebben het namelijk over producer Jeff Ellis, die werkt voor de Amerikaanse R ‘n’ B-zanger en songwriter Frank Ocean, de man achter het inmiddels legendarische album ‘Channel Orange’. Rosendahl vertelt over haar eerste ontmoeting met Ellis via Skype.

‘Toen ik hem sprak was hij echt helemaal gaar – hij zat in een kleine donkere kamer en vertelde me dat hij al 24 uur wakker was om te werken aan de mix van Frank Oceans nieuwste album. En toch, hij had zich enorm goed voorbereid. Hij wist echt alles over mij. Hij had alle muziek die ik ooit gemaakt had opgezocht, hij wist dat ik mee had gedaan met X-Factor en hij wilde graag weten waarom. Hij wist gewoon alles’, vertelt Rosendahl.

‘En die jonge gast van amper 30 jaar, met de hele wereld aan zijn voeten, was bovendien een enorm aardige en bescheiden nerd. Het was heel bijzonder om met hem te praten terwijl hij Frank Ocean zat te mixen, een van mijn grote helden, maar hij vond het dus toch belangrijk om even een uurtje de tijd te nemen en een goed voorbereid gesprek te voeren over zijn visie op mijn werk – nou ja, waar maak je dat mee?’, vertelt ze over haar werk met Ellis, die, net als Vestergaard, een van degenen is die bij het hele proces betrokken zijn geweest.

Want ook al heeft Rosendahl haar nog titelloze album helemaal zelf geschreven, en heeft ze enorm veel ervaring met alle aspecten van de muziekindustrie, van het schrijven van nummers tot de zakelijke en commerciële kant van haar beroep, het uitgeven van zo’n persoonlijk soloalbum is en blijft een beetje eng. Rosendahl heeft altijd deel uitgemaakt van een groter geheel, en vaak samengewerkt met vrienden en mensen die haar dierbaar waren. Ze had dan ook nooit zo’n behoefte om een eigen plaat te maken. Maar ineens kreeg ze de geest:

‘Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik geen behoefte had om dingen met anderen te bespreken. Als ik zin had om een banjo te gebruiken, dan deed ik dat gewoon, zonder met iemand te overleggen. Ik wilde gewoon doen waar ik zin in had’, vertelt Rosendahl over haar beslissing om haar eerste soloproject te beginnen. Een project waar ze, ondanks haar ervaring in de muziekscene, erg veel van heeft geleerd.

‘Soms moet je gas terugnemen en de tijd ergens voor nemen. Alles om ons heen gaat in een razend tempo, en dat geldt ook voor de muziekindustrie waar alles snel, snel, snel klaar moet zijn. Het moet “snappy” en “flashy”. Maar het is belangrijk om af en toe eens stil te staan bij wat je doet, en de tijd te nemen om iets precies te doen zoals jij dat wilt – wat de mensen ook van je verwachten. En als je dingen op je eigen manier doet, mag het best wat langer duren’, besluit ze.

Wij denken dat je meer leuk vindt dan alleen deze pagina

We maken gebruik van koekjes, aka cookies, zodat je online kunt winkelen. We gebruiken ze ook om uit te vinden hoe onze website wordt gebruikt, zodat we onze site verder kunnen verbeteren. Door verder te gaan accepteer je deze cookies. Lees meer over cookies hier