HiFi Klubben

Skip to content
Lokale aanbiedingen Pak je korting op demo modellen, overtollige voorraad, uitlopende en refurbished producten! Bekijk ze hier

Bon Homme: van rockbassist tot elektronicakunstenaar

Tomas Høffding is vooral bekend als bassist van de rockband Garbo, maar hij is ook erg succesvol met zijn eigen band WhoMadeWho. Als hij als soloartiest optreedt speelt hij heerlijke elektronische muziek onder het pseudoniem Bon Homme. Wij kwamen hem tegen op het vliegveld, op weg naar een reeks concerten in het buitenland.

Lydmor & Bon HommeLydmor & Bon Homme - Seven dreams of fire
Luisteren op Spotify / TIDAL

Wat is eigenlijk het verschil tussen akoestische en elektronische muziek? Het antwoord lijkt heel simpel: de ene muzieksoort speel je met je handen op een instrument, en de andere maak je met behulp van computers en andere elektronica. Maar als je wat verder wilt kijken, zijn er waarschijnlijk weinig mensen die het beter kunnen uitleggen dan Tomas Høffding.

Deze bassist heeft na zijn conservatoriumopleiding in verschillende rockbands gespeeld – met name in de Deens rockband Garbo – en begeeft zich momenteel in het grensgebied tussen elektronische en akoestische muziek met zijn succesvolle band WhoMadeWho.

En als Tomas Høffding geen bas speelt en zingt in WhoMadeWho, draagt hij een opvallende bolhoed, noemt hij zich Bon Homme en maakt hij mooie, organische elektronische muziek met een heerlijk, warm geluid. Voor de laatste release van Bon Homme, Seven Dreams of Fire, heeft hij intensief samengewerkt met zijn vriendin en collega Jenny ‘Lydmor’ Rosander.

Bescheiden elektronica

HiFi Klubben heeft met Bon Homme afgesproken op een luchthaven, waar hij met de andere bandleden van WhoMadeWho, Tomas Barfod en Jeppe Kjellberg, voor een aantal concerten op weg is naar Hongarije en Roemenië. En als hij weer terug is, volgt de lancering van zijn nieuwste album. Professionele musici hebben het maar druk – ook als ze snotverkouden zijn.

De jongens bestellen nog snel even pulled pork-sandwiches voordat ze door de douane moeten en Tomas zit klaar om ons wat te vertellen over de verhouding tussen elektronische en akoestische muziek, de nieuwe plaat en natuurlijk de zoektocht naar het perfecte geluid. Maar waarom is deze geboren rocker überhaupt elektronische muziek gaan maken?

Binnen de rockmuziek wordt
het publiek vaak als “een stelletje idioten”
bestempeld als het “je muziek niet begrijpt”.
Tomas Høffding

‘Het begon allemaal toen ik de jongens van WhoMadeWho ontmoette. Jeppe komt uit de jazz, Barfod uit de elektronica en ik uit de rockscene, wat er eigenlijk op neerkwam dat ik elektronische muziek eigenlijk maar stupide vond, op zijn zachtst gezegd. Ik associeerde het met een drumcomputer die onafgebroken simpele vierkwartsmaten voortbrengt, en ook muzikaal gezien vond ik het niet erg interessant. Maar nu denk ik daar heel anders over. Gewoon omdat ik eens iets nieuws wilde proberen, en omdat ik voor het eerst echt in contact kwam met elektronische muziek en de mensen eromheen.’

‘Binnen de rock heb je natuurlijk bands met platenlabels en zo, maar bij de elektronische muziek draait het veel meer om samenwerking, niet alleen tussen verschillende landen en continenten, maar ook tussen verschillende artiesten. En dat vond ik enorm inspirerend’, zegt Tomas. Hij legt ook uit wat hij zo spannend vindt aan een liveoptreden met elektronische muziek.

‘Rockbands zie je op het podium staan, je kunt ze verafgoden; bij elektronische muziek gaat het veel meer om hoe het publiek op de muziek reageert. Bij echt goede elektronische muziek staat er iemand op knoppen te drukken, maar daar gaat het niet om, daar heeft het publiek totaal geen boodschap aan. En dat vind ik juist zo leuk. Ik moet daarbij wel eerlijk toegeven dat er nu een soort cultuur aan het ontstaan is waarin DJ’s gezien worden als rocksterren. Maar in het algemeen hebben mensen die elektronische muziek maken meer respect voor hun publiek – ze zijn gewoon wat bescheidener.’

‘Binnen de rockmuziek wordt het publiek vaak als “een stelletje idioten” bestempeld als het “je muziek niet begrijpt”. Als het publiek niet losgaat op de show van een DJ is hij daar zelf voor verantwoordelijk. Dat respect voor het publiek, dat spreekt me wel aan’, vertelt Tomas Høffding, terwijl achter hem aan één stuk door vliegtuigen landen en opstijgen. Maar zoiets gaat natuurlijk niet vanzelf, en geluid is heel belangrijk voor de manier waarop Tomas zijn elektronische muziek schrijft.

‘Ik vind de geluiden erg mooi. Synthesizers kunnen echt geweldig klinken, en je kunt er alle kanten mee op. Als je al zo lang nummers schrijft met een akoestische gitaar, is het leuk om eens een andere structuur te proberen, bijvoorbeeld met elektronische nummers. Je kunt bijvoorbeeld allemaal blokjes in een sequencer tekenen en door elkaar schudden, verschuiven, veranderen, je kunt het zo gek niet bedenken, tot er een totaal nieuw stuk ontstaat. Dat is echt tof!’

Elektronische warmte

WhoMadeWho speelt elektronische muziek, maar als de jongens een concert geven, spelen ze hun nummers op ‘echte’ instrumenten. En bij Bon Homme zorgt Tomas Høffding ervoor dat de elektronische klanken zo organisch en ‘handgemaakt’ mogelijk zijn, zo zegt hij zelf. ‘Er is echt niemand die denkt dat ik mijn mail aan het checken ben als ik sta te spelen’, lacht hij.

Maar hoe krijg je die warme klank die ervoor zorgt dat je deze muziek ook op plaat wilt horen?

‘Een synthesizer is gewoon een instrument, net als een gitaar of bas. Het is alleen een kwestie van hoe je hem instelt en de toonregeling achteraf. Het is een beetje als bij koken: je kookt het lekkerst met echt goede ingrediënten. En op diezelfde manier kun je ook goede muziek maken met de juiste samples en apparatuur – en de juiste geluidstechniek. De textuur van de muziek ontstaat tijdens de productie’, legt Tomas uit.

Maar hoe zit het dan met het geluid op het nieuwe album van Lydmor en hem?

‘Bij al mijn solomateriaal wil ik diepte, iets zachts en warms creëren in het geluid. Het hoeft natuurlijk niet allemaal mooi te zijn, het mag best wat wringen en schuren. Ik ben op zoek naar een soort onderwatergeluid, een David Lynch-achtige sound met elektronische beats. Ik zou het geluid van Seven Dreams of Fire omschrijven als “warm en pulserend”.’

De sandwiches zijn op, het vliegtuig vertrekt bijna en het is tijd dat Tomas Høffding en zijn bandleden richting douane gaan. Op weg om goede muziek te spelen – elektrisch dan wel akoestisch.

 

Apparatuur en akoestiek – volgens Bon Homme

Op de luchthaven gingen we ook even in op goed en slecht geluid. Voor Tomas Høffding is geluid heel belangrijk. Daarom ook speelt apparatuur bij hem zo’n belangrijke rol. Maar waar let hij eigenlijk op, als hij opnameapparatuur gaat kopen?

‘Als ik opnameapparatuur koop, luister ik heel goed naar de mening van anderen. Ik wil graag de best mogelijke apparaten hebben, zodat mijn muziek zo goed mogelijk klinkt. Maar je hebt pre-amps van 1.000 euro en van 5.000 euro. Natuurlijk, je hoort het verschil als je een heel album met de dure pre-amp opneemt – maar wat nou mooier is, is vaak een kwestie van smaak en nuances, en soms hoor je ook helemaal geen verschil.’

‘Het is dus niet zo dat ik vijf verschillende pre-amps thuis heb staan en kan kiezen welke ik het beste vind klinken. Ik heb goed geluisterd naar de apparaten die ik interessant vond, ik heb gevraagd wat ze precies doen en hoe ze werken, en vervolgens heb ik het beste gekocht dat ik kon betalen. Dat is heel fijn, want ik hoef nu maar iets aan te zetten om te weten dat het goed klinkt.’

Is goede apparatuur een goede investering?

‘Absoluut. Goede spullen behouden hun waarde, of ze stijgen zelfs in waarde. Als je het geld hebt, kun je maar beter het beste kopen dat je kunt betalen. Het werkt gewoon anders dan bij een auto: die is na een jaar nog maar de helft waard. Goede apparatuur wordt steeds meer waard, dat gaat vanzelf.’

En welke eisen stel je aan de apparatuur die je gebruikt om naar muziek te luisteren?

‘Een tijdje geleden heb ik voor het eerst sinds mijn puberjaren een nieuwe installatie gekocht. Ik kocht destijds iets van B&O, alleen omdat dat er cool uitzag. Maar toen ik naar Hi-Fi Klubben ging voor een nieuwe installatie wilde ik wel graag iets beters. Ik heb mijn eigen studio en dus heb ik veel kunnen experimenteren met signalen, componenten en akoestiek – wat volgens mij echt heel belangrijk is. Die dingen hebben een grotere invloed dan je vaak beseft.’

En welke rol speelt de akoestiek?

‘De akoestiek is essentieel voor het geluid dat uit je installatie komt. Toen ik bijvoorbeeld mijn dure pre-amps had gekocht, klonken ze helemaal niet zoals ik wilde, totdat ik ze verplaatste naar een andere, betere opnameruimte. Akoestiek speelt echt een heel grote rol – ook op het gebied van luidsprekers, want je moet natuurlijk rekening houden met geluidsgolven en lage frequenties. Ik ken mensen die belachelijk dure luidsprekers kopen, en ze dan gewoon ophangen in de hoek van hun woonkamer – dat is natuurlijk krankzinnig en het klinkt voor geen meter. Bij HiFi Klubben heb ik eerst een paar relatief goedkope luidsprekers en een subwoofer gekocht, en daarna alles perfect opgesteld.’

En wat is dat dan – de perfecte opstelling?

‘De luidsprekers staan nu in mijn platenkast midden tussen de platen; die zorgen ervoor dat ze niet gaan meetrillen met de lage frequenties. Ik heb ze ook vrij laag neergezet en op mijn bank gericht, zodat er geen “flutter delay” via de muren ontstaat – het klinkt zo echt al heel goed. Natuurlijk, je moet je kamer een beetje aanpassen, maar de akoestiek bepaalt voor 50 procent de geluidskwaliteit, als je het mij vraagt.’ 

En hoe belangrijk is de installatie zelf?

‘Je kunt prima naar muziek luisteren met een kleine transistorradio, maar het is helemaal te gek om ernaar te luisteren via een echt goeie installatie die ook nog eens perfect is opgesteld. En als je muziek op een harde schijf staat, let er dan wel op dat het geen gecomprimeerde bestanden zijn. Dat vind ik verschrikkelijk. Maar gelukkig wordt de geluidskwaliteit tegenwoordig steeds beter.’

‘Ik luister zelf naar vinyl en naar streaming, en dus heb ik ook een goede converter gekocht, zodat ik weet dat alles zo goed mogelijk klinkt. En ik merk het verschil. Mijn oren zijn gewoon minder moe nadat ik urenlang naar muziek heb geluisterd.’

Ik ken mensen die belachelijk dure luidsprekers kopen, en ze dan gewoon ophangen in de hoek van hun woonkamer – dat is natuurlijk krankzinnig en het klinkt voor geen meter.
Tomas Høffding

Wij denken dat je meer leuk vindt dan alleen deze pagina