Skip to content

DALI – Danish Audiophile Loudspeaker Industries – werd in 1983 opgericht door Peter Lyngdorf, de grondlegger van HiFi Klubben. Tegenwoordig is DALI een van de grootste exportproducten van Denemarken, tot groot genoegen van muziekliefhebbers en recensenten in meer dan 70 landen.

  • Kwaliteitsluidsprekers in alle prijsklassen
  • Verkrijgbaar met traditioneel en modern design
  • Maximale prijs-kwaliteitverhouding
  • Volledige series voor iedere situatie
  • Ontwikkeld en getest in Denemarken

126 producten
126 producten
    EPICON 6
    DALI EPICON 6
    Vloerluidspreker
    € 11.998 / Paar
    EPICON 8
    DALI EPICON 8
    Vloerluidspreker
    € 17.998 / Paar

    Geen modegrillen maar kwaliteit

    In de dertig jaar dat DALI nu luidsprekers maakt, zijn er veel concurrenten bijgekomen – en zijn er ook weer evenveel verdwenen. De ene modegril heeft de andere opgevolgd en van de meeste is nooit meer iets vernomen. Maar DALI bestaat nog steeds, en met succes. Het bedrijf richt zich op datgene waar het echt goed in is, namelijk solide luidsprekers van hoge kwaliteit bouwen, voor klanten die het maximale uit hun investering willen halen. En dat geldt ook voor de inbouwluidsprekers en elegante designmodellen die het merk de afgelopen jaren heeft ontwikkeld.

    Mooi geluid op alle installaties

    DALI-luidsprekers geven je muziek de kwaliteit die hij verdient. Het geluid komt echt de kamer in, zodat je een authentieke en intense geluidservaring krijgt, bij elk genre. De luidsprekers zijn bovendien makkelijk aan te sturen, zodat je ook mooie resultaten krijgt met een kleinere stereo- of surroundinstallatie.

    Gezonde principes achter wereldwijd exportsucces

    Door zich te richten op de basisprincipes en deze steeds verder te ontwikkelen, heeft DALI de afgelopen dertig jaar een enorm luidsprekerassortiment opgebouwd, met enkele van de beste producten ter wereld. Of je nu op zoek bent naar een budgetmodel of naar extreme high-end kwaliteit, bij DALI vind je altijd een luidspreker die bij je past. Tegenwoordig wint DALI prijs na prijs van dolenthousiaste hifi-recensenten van over de hele wereld.

     

    HiFi Klubben x DALI:

    HiFi Klubben richtte DALI op omdat het zijn klanten goed hifi-geluid wilde geven voor een betaalbare prijs. Sindsdien is de Deense luidsprekerfabrikant zelf verdergegaan en uitgegroeid tot een wereldspeler.

    In een noordelijke uithoek van Denemarken, omgeven door weilanden en windmolens, ligt het gigantische hoofdkwartier van DALI. 22.000 vierkante meter om precies te zijn, met een fabriek, magazijn en onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteiten. Hier worden de beste luidsprekers te wereld gebouwd, door automatisering te combineren met ouderwets en degelijk handwerk. Maar dit Deense luidsprekermerk begon veel kleinschaliger: in een achterkamertje van een van de eerste winkels van HiFi Klubben in Aarhus. De eerste luidsprekers werden gebouwd door de winkelmedewerkers zelf, en dat lukte best aardig. Algauw zaten ze te knutselen aan prototypes in de kelder van Peter Lyngdorf, de oprichter van HiFi Klubben. Omdat ze ook in de winkel werkten, wisten ze welke producten er ontbraken, hoe die moesten klinken en wat ze mochten kosten.

    ‘Ze bouwden luidsprekers, maar vergaten dat ze ook nog iets moesten verdienen. Het was dus goedkoper om een luidspreker van DALI te kopen, dan er zelf een te bouwen. Dat was ook een van de redenen dat DALI meteen een groot succes was,’ vertelt Lars Worre, de CEO die al sinds 1991 bij DALI werkt.BRAND-DALI_RUBICON2_1920x1080px.jpg

    En DALI houdt vast aan de principes uit de begindagen. De luidsprekers worden gebouwd om 20 à 30 jaar mee te gaan: iets wat vroeger heel normaal was, maar wat tegenwoordig niemand meer verwacht. Technologieën komen en gaan steeds sneller – wat heeft geleid tot een enorme wegwerpcultuur. Maar DALI kiest liever voor duurzame oplossingen. Danish Audiophile Loudspeaker Industries, waar de afkorting eigenlijk voor staat, maakt producten die lang meegaan, en waar je best wat extra in kunt investeren. Als de elektronica verouderd is, kun je ze upgraden. Je hoeft dus geen goed en volledig functioneel product bij het vuilnis te zetten, omdat bijvoorbeeld een digitaal platform niet meer gebruikt wordt. Lars Worre legt uit:

    ‘Wij denken dat de markt groot genoeg is om luidsprekers te ontwikkelen die goed klinken en jarenlang meegaan. Er zijn altijd consumenten die bereid zijn om te betalen voor kwaliteit, en dat lijken er steeds meer te worden.’

    Veel klanten denken dat DALI alleen bij HiFi Klubben over de toonbank gaat. Maar de winkels in de vijf landen waar we actief zijn, staan voor minder dan een vijfde van de verkoop – de rest verkoopt DALI zelf, over de hele wereld. De droom om met DALI de wereld te veroveren ontstond tegen het eind van de jaren 1980. Een verkoper van Cerwin Vega, een ander belangrijk merk voor HiFi Klubben, beloofde Peter Lyngdorf om DALI te introduceren in de VS. Lars Worre legt uit:

    ‘Niet iedereen weet dit, maar in het begin stond DALI voor “Danish American Loudspeakers Incorporated” – om ons te richten op de Amerikaanse markt.’
    Ze stonden er echter niet bij stil dat export gebaseerd is op alle traditionele tussenpersonen die HiFi Klubben in Denemarken buitenspel had gezet en die allemaal een stukje van de taart wilden: importeurs, distributeurs, dealers... Hierdoor werden hun producten veel duurder dan in Denemarken.BRAND-DALI_S180_1080x1080px.jpg

    Ze hadden dus een nieuw plan nodig. Vanaf het begin van de jaren 1990 tot 2000 bereidde DALI zich voor om een exportbedrijf te worden. Het assortiment werd aangepast en de productie verhoogd. Door meer te focussen op efficiëntie en volume, konden de producten goedkoper worden aangeboden op de exportmarkt. Het merk DALI kreeg steeds meer internationale aandacht. En toen gerenommeerde Britse, Amerikaanse, Duitse en Franse hifi-tijdschriften steeds vaker over deze Deense kwaliteitsluidsprekers begonnen te schrijven, werden ze ook in het verre buitenland bekend. Tegenwoordig wordt DALI in 70 landen verkocht. Lars Worre legt uit:

    ‘In Duitsland, bijvoorbeeld, waren we 20 jaar geleden totaal onbekend, en nu weet iedereen in de hifi-sector wie we zijn. Onze winkels verkopen een nauwkeurig geselecteerd assortiment, en momenteel staat DALI in de top twee/drie van best verkochte merken. Dat succes komt door het goede geluid, de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en het feit dat DALI een betrouwbare partner is.’

    De eerste stappen op de Amerikaanse markt waren nogal wankel, maar nu heeft het hele land toegang tot de producten van DALI. In 2018 sloot de luidsprekerfabrikant een overeenkomst met de Amerikaanse distributeur Lenbrook, die ook eigenaar is van NAD en Bluesound.

    Ook DALI heeft succes gehad met de oorspronkelijke strategie van HiFi Klubben, namelijk scherpe prijzen aanbieden door kostbare tussenpersonen over te slaan. De fabrikant heeft momenteel in verschillende landen zijn eigen distributie opgezet. Als iemand in Duitsland een product van DALI koopt, wordt het vanuit de fabriek in Denemarken direct naar de winkel in Duitsland gestuurd. En die fabriek ligt op dezelfde plek als het centrale magazijn in Nørager – korte lijntjes dus!

    ‘Zo doen we het ook in Frankrijk, Nederland, België en Luxemburg. En in China, waar DALI een soort tussenvorm is tussen HiFi Klubben en een traditionele fabrikant. Hierdoor kunnen we beter concurreren, omdat onze producten door minder handen gaan, wat natuurlijk goedkoper is,’ aldus de CEO.

    HiFi Klubben heeft DALI opgericht en was jarenlang de eigenaar, maar sinds 2004 is de luidsprekerfabrikant een zelfstandige zusteronderneming met een duidelijk en eigen bedrijfsplan. Maar de samenwerking is even goed en transparant als altijd. DALI heeft direct toegang tot de winkels van HiFi Klubben en krijgt belangrijke feedback van het hoofdkantoor, onze winkels en de eindgebruikers.

    In de jaren 1980, nog voordat de eerste DALI-luidspreker was gebouwd, had Peter Lyngdorf het recht gekregen om Amerikaanse Cerwin Vega-luidsprekers voor de Europese markt te produceren. Na een paar jaar onderhandelen wist Peter Cerwin Vega over te halen een container vol speakers en scheidingsfilters naar de fabriek in Denemarken te sturen, waar de behuizingen werden gemaakt, en de luidsprekers in elkaar werden gezet en getest. Hierdoor namen ze veel minder transportvolume in, en vanwege de extreem hoge dollarkoers was Denemarken op dat moment loontechnisch gezien aantrekkelijk.

    ‘Door de originele speakers en scheidingsfilters te gebruiken, in combinatie met de gunstige wisselkoers, waren onze Cerwin Vega-luidsprekers in Europa goedkoper dan in Amerika,’ vertelt Lars Worre, die oorspronkelijk akoestisch ingenieur is met een specialisatie in elektrostaatluidsprekers.

    HiFi Klubben was de grootste partner van Cerwin Vega in Europa, en hun belangrijkste klant buiten de VS. Bovendien waren er in die tijd veel Amerikaanse soldaten gestationeerd in Duitsland. En zij mochten de luidsprekers na hun dienstplicht mee naar huis nemen – zonder btw- of invoerrechten te betalen. Eigenlijk is het heel grappig dat duizenden soldaten een in Denemarken geproduceerde versie van een Amerikaanse luidspreker mee terug naar de VS namen.BRAND-DALI_IO6_1920x1080px.jpg

    HiFi Klubben was zo betrokken bij het merk dat de volledige DC-serie, de 1215 en 1515 en later ook de AL-serie door HiFi Klubben en DALI werden ontwikkeld – en goedgekeurd door Cerwin Vega. Daarom was het zo vervelend dat Cerwin Vega in 1997 de productie naar Polen, en een paar laar later naar Azië, verplaatste. De partners waren het niet eens over hun strategie: de Amerikanen wilden concessies doen aan de kwaliteit, om de prijs te kunnen drukken. Dat bleek een slecht idee, maar de echte doodsteek kwam toen de oprichter Gene Czerwinski overleed. Lars Worre legt uit:

    ‘Een bedrijf onderscheidt zich niet door een bepaalde strategie of bedrijfsplan, maar vanwege de passie van de mensen die er werken. Gene Czerwinski was gek op power-luidsprekers en was een pionier op dat gebied. Hij was ook geluidswetenschapper en vond onder meer dat je luidsprekers zo moet bouwen dat ze de meest extreme situaties aankunnen – dus ver over hun grenzen kunnen gaan. Cerwin Vega was geen gezinsauto, voor lange, comfortabele ritten over de snelweg. Het was een brutale four-wheel-drive die pas tot zijn recht komt waar het asfalt ophoudt.’

    Een opmerking bij het verhaal van Cerwin Vega is dat ze in 2020 een nieuwe eigenaar hebben en een toekomst tegemoet gaan waarin ze weer eigendom zijn van echte enthousiastelingen die de wildste producten willen maken.

    De mensen bij DALI waren onder de indruk van deze ruige terreinwagen onder de luidsprekers. En ze ontdekten dat een natuurlijk en realistisch geluid een betere benchmark was dan een ‘te mooi’ geluid. De klank van DALI, geïnspireerd door de natuurlijke echtheid van livemuziek en de krachtige dynamiek van Cerwin Vega, komt een heel eind in de buurt. Maar ook de specialiteit van Lars Worre – de open, lichte en gedetailleerde weergaven van elektrostaatluidsprekers – is een belangrijke inspiratiebron geweest:

    ‘Veel hifi is gewoon te perfect, en dus doodsaai om naar te luisteren. Een luidspreker moet spontaan, authentiek en optimistisch klinken! Tijdens een live-optreden voel je de echtheid, de dynamiek. En als ik thuis luister, wil ik dat het klinkt alsof ik in de concertzaal sta. Misschien iets minder hard, maar inclusief brommende gitaarkabels en krakende barkrukken. Als ik vergeet dat het geluid uit een luidspreker komt, dan weet ik dat het goed klinkt.’BRAND-DALI_RUBICON6_1920x1080px.jpg

    Het is idioot om alle muzikale informatie op hetzelfde volume weer te willen geven als dat betekent dat sommige details op het verkeerde moment komen. Onze oren zijn heel kritisch als het gaat om kleuring en manipulaties in het tijddomein. En dan komt een goede luidspreker tot zijn recht. Want geluid is iets van hier en nu: extreem snelle en microscopische nuances, die heel eerlijk overgebracht moeten worden. Als je dat door een luidsprekersysteem stuurt dat te traag of tendentieus is, merken onze hersens dat meteen, en weg is het realisme! Lars Worre legt uit:

    ‘Als muzikanten en producers zo veel tijd en energie steken in hun muziek, in hun kunst, waarom zou je daar dan niet het maximale uit halen? Goede muziek klinkt gewoon het best op een goede installatie. Bijvoorbeeld als HD-streamingservices zoals TIDAL Masters ons toegang geven tot een wereld aan muziek, gewoon vanuit huis. Maar het beste argument is dat goede muziek en goed geluid je leven leuker maken.’

    Dat ze zich jarenlang hebben gericht op groei is duidelijk; en daarom mag DALI nu meespelen met de grote jongens in de branche. Dat is ze gelukt door bijvoorbeeld hun productie te verhogen, door kwaliteitscontroles en procesoptimalisatie. Dat laatste houdt in: betere kwaliteit en minder verspilling. Een strenge kwaliteitscontrole betekent echter niet dat je de helft van alle producten weggooit, zodat je alleen de allerbeste overhoudt. Met structurele verbeteringen kun je het hele kwaliteitsniveau omhoog tillen én uniek blijven. En dan voldoet één op de 100 luidsprekers misschien niet aan de eisen.

    In het QA-gedeelte van de fabriek laat Lars Worre zien hoe producten die bijna volledig ontwikkeld zijn, getest worden. Ze hebben een best practice om met veel inzet, maar met minimale kosten voor de klant, de kwaliteit te verbeteren. Want als een testpersoon, met gehoorbescherming, een product urenlang tot over de pijngrens gebruikt, is het vaak hetzelfde onderdeel dat als eerste kapot gaat. En dat is dan waarschijnlijk ook het onderdeel dat het het eerst begeeft als iemand een feestje geeft. Dit speurwerk zorgt ervoor dat je de zwakste schakel – vaak al voor een paar euro – kunt vervangen en daarmee een betere constructie krijgt. Een kleine investering levert dus een veel beter product op.

    ‘Dat is slechts een van de voordelen van een groter bedrijf. We kunnen producten leveren die uitvoerig geanalyseerd en getest zijn! En dat, in combinatie met onze fascinatie voor goed geluid, maakt ons concept waterdicht. De producten van DALI doen wat ze moeten doen, en daarom zijn ze ook zo populair bij dealers over de hele wereld,’ vertelt de directeur van DALI.BRAND-DALI_Toturkammer_1080x1080px.jpg

    Naast de juiste componenten zijn ook de juiste medewerkers heel belangrijk. DALI is intussen zo groot dat het experts op alle vakgebieden nodig heeft – van design tot certificering. Deze experts weten wat er van hen wordt verwacht, ze kunnen obstakels omzeilen en weten wat er nodig is om het succes van DALI verder uit te bouwen. Een succes waar niemand van had durven dromen toen DALI jaren geleden als onderdeel van HiFi Klubben begon.

    ‘Dat DALI zo’n bekend merk is geworden, is uitzonderlijk voor een ‘‘private label’’. Alles wat we hebben bereikt, onze internationale marktpositie, is een direct gevolg van de inzet van onze experts. Als alles zo goed blijft gaan kunnen we ons voormalige moederbedrijf altijd bijspringen, mocht dat nodig zijn,’ lacht Worre.